Paasgroetenactie

De Paasgroetenactie is een jaarlijkse actie van de Protestantse Kerk, KokBoekencentrum, stichting Epafras en het protestants justitiepastoraat. De actie van 2024 is afgerond. In 2025 is er weer een nieuwe Paasgroetenactie.

Protestantse Kerk in Nederland
T.a.v. Paasgroetenactie
3503 RM  Utrecht

De kaarten worden in Utrecht gesorteerd en verdeeld over alle penitentiaire inrichtingen.

Waarom een kaart met Pasen?

Een paasgroet doet goed. Ontvangers realiseren zich dat er aan hen gedacht wordt en dat er mensen zijn die zich inleven in hun situatie. Het is goed om de boodschap van Pasen ieder jaar weer door te geven. Met deze tips kun je een bemoedigende groet schrijven op de paasgroetenkaarten.

De afbeelding op de paaskaarten van 2024 is gemaakt door een gedetineerde vrouw in de penitentiaire inrichting in Zwolle. Het thema is 'Jezus leeft! Ga mee!' De opstanding van Jezus uit de dood opent de weg vanuit het donker naar het licht.

In dit filmpje een korte uitleg over de Paasgroetenactie:

Kaarten bestellen

Diakenen en ZWO-commissies maken deze actie mogelijk. Zij organiseren deze actie voor hun eigen gemeenten: ze bestellen de kaarten, maken ze gereed en verzorgen de plaatselijke publiciteit.

Kaarten voor elke groep

Er zijn twee soorten kaarten:

1. Dubbele Nederlandse kaarten voor gedetineerden in Nederlandse gevangenissen. De aangehechte kaart kan worden gefrankeerd, zodat de gedetineerde deze kaart zelf aan iemand sturen. Let op: de kaart kan alleen gefrankeerd worden met een postzegel, en niet met een code (de code is maar 5 dagen geldig).
  2. Engelse kaarten voor Engelstalige gedetineerden in Nederlandse gevangenissen.

Ook Nederlanders in buitenlandse gevangenissen ontvangen een kaart. Deze kaarten worden door vrijwilligers geschreven en via stichting Epafras verspreid.

Prijzen van de kaarten in 2024

De kaarten worden alleen in sets van 10 stuks geleverd. Bij alle bestellingen wordt een bedrag van € 1,99 aan verzendkosten berekend. Bij bestellingen van € 17,50 of meer ontvang je gratis de poster van de Paasgroetenactie 2024.

Dubbele Nederlandse kaarten:

• 1-3 sets, prijs per set: € 7,75
  • tot 4-10 sets, prijs per set: € 7,25
  • meer dan 10 sets, prijs per set: € 6,10

Engelse kaarten:

• 1-3 sets, prijs per set: € 4,95
  • tot 4-10 sets, prijs per set: € 4,60
  • meer dan 10 sets, prijs per set: € 3,75

Waar plak je een postzegel op?

1. Op de verzamelenvelop met kaarten die je naar het centrale adres  in Utrecht stuurt.
  2. Op de dubbele Nederlandse kaart die de gedetineerde zelf aan iemand kan sturen.

Gemeente betrekken

Je kunt je gemeenteleden informeren over de paasgroetenactie door een kerkbladbericht of door een poster in je kerk op te hangen.

Vragen

Heb je vragen over de Paasgroetenactie? Kijk eerst bij de veelgestelde vragen op deze pagina. Staat je vraag er niet bij? Mail dan naar info@protestantsekerk.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bemoedig ex-gevangenen en families van gedetineerden

Naast de Paasgroetenactie voor gedetineerden ondersteunt Kerk in Actie ook initiatieven voor ex-gevangenen en achterblijvende families van gedetineerden.  Via Gevangenenzorg Nederland kunnen kerken een bemoedigingspakket aan hen geven. In een pakket kunnen producten voor de uitzet, voor de persoonlijke hygiëne, creatief materiaal, een christelijke attentie en nog meer zitten. De inhoud van het pakket is altijd maatwerk, afgestemd op de behoefte van de ex-gevangene en/of de achterblijvende familie. Lees hier hoe je in actie kunt komen