Bidden | BIJEENKOMST 2

Pijl naar links Ideeën

Bidden | Bijeenkomst 2

Tijdens deze bijeenkomst verdiepen de jongeren zich in verschillende aspecten van gebed. Dit doen ze door allerlei opdrachten in de kerk uit te voeren. De jongeren maken als het ware een 'gebedsreis' langs diverse plekken.

De tweede bijeenkomst over Bidden bestaat uit vijf opdrachten, een openingsgebed en een afsluiting. Bereid je goed voor en verzamel alle benodigdheden. Als je mensen moet uitnodigen begin daar dan op tijd mee.

Voorbereiding

• Voor deze bijeenkomst heb je verschillende ruimtes in de kerk nodig. In ieder geval de kerkzaal en minimaal één extra ruimte. Stem met de koster af dat deze ruimte voor jullie beschikbaar is.
  • Maak de gebedsreis in kleine groepjes van vier of vijf personen. Heb je een grotere groep jongeren? Splits hen dan op in meerdere groepen. Zorg van tevoren dat er extra begeleiders aanwezig zijn (één begeleider per groepje). Instrueer deze begeleiders goed, zodat ze precies weten wat er van hen verwacht wordt en ze de opdrachten goed kunnen begeleiden.
  • De begin- en eindopdracht hebben een vaste plaats in het programma. De overige opdrachten kunnen in willekeurige volgorde uitgevoerd worden. Als je meerdere groepen hebt, kun je ervoor kiezen om de eerste en laatste opdracht gezamenlijk te doen. Of start vijf minuten na elkaar met de eerste opdracht en laat elke groep daarna zijn eigen route volgen.
  • Bij elke opdracht staat een plek in de kerk genoemd waar je deze opdracht kunt uitvoeren. Het kan zijn dat deze plek in jullie kerkgebouw ontbreekt. Of dat op die plek te weinig ruimte is om de opdracht met de jongeren uit te voeren. Bedenk dan welke aanpassingen je kunt doen. Is er een alternatieve plek? Of kun je de opdracht op een andere manier uitvoeren?
  • Leg van tevoren alle materialen klaar, zodat je tijdens de bijeenkomst direct aan de slag kunt. Zo houd je er met elkaar de vaart in.
  • Als je met elkaar de opdracht ‘Zingen is twee keer bidden’ doet, vraag dan voorafgaand aan de bijeenkomst of een organist of pianist hieraan mee wil werken. Denk in eerste instantie aan iemand die regelmatig op zondag in de kerkdienst speelt. Dat geeft enige herkenbaarheid bij de jongere. Zorg ervoor dat de desbetreffende persoon goed weet wat er van hem verwacht wordt, zodat hij zich waar nodig kan voorbereiden.
  • Tip: Hang bij elke plaats (met uitzondering van de start- en eindplek) een print van de opdracht op. Tijdens de reis leest een jongere de opdracht voor en gaan jullie deze gezamenlijk uitvoeren. Jouw rol is op deze manier vooral begeleidend: waar nodig geef je extra toelichting of stel je een verdiepende vraag. Hiermee betrek je de jongeren nog actiever bij de gebedsreis.

Opdrachten

1. Bidden | Start van de reis: Openingsgebed