Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Mijn favoriete bijbelgedeelte

Pijl naar links Ideeën

Nodig:

  • Bijbels
  • (Creatieve) verwerkingsmaterialen zoals (gekleurd) papier, scharen, lijm, (water)verf, klei, stiften, krijt, lego/kapla, pennen en potloden
  • Eventueel werkblad 1 en 2 (zie bijlagen)

De jongeren gaan creatief aan de slag met een bijbelgedeelte dat zij bijzonder vinden en worden gestimuleerd hier nieuwe betekenissen in te ontdekken.

In deze werkvorm krijgen de jongeren veel vrijheid. Ze mogen zelf kiezen met welke materialen ze aan de slag gaan met een bijbelgedeelte dat ze zelf gekozen hebben. Een dergelijke vrije werkvorm vraagt een goede voorbereiding. Leg van te voren alle creatieve verwerkingsmaterialen netjes, overzichtelijk en uitnodigend neer op een plek waar de jongeren gemakkelijk langs kunnen lopen om spullen te pakken.

Zorg ook dat er voor iedere jongere een Bijbel beschikbaar is of vraag hen die zelf mee te nemen. 

Deze opdracht borduurt voort op de werkvorm ‘Creatief Bijbellezen’, maar kan ook goed gebruikt worden, zonder dat je die werkvorm gedaan hebt. 

Vertel de jongeren dat ze al veel nagedacht hebben over de vraag wat de Bijbel als boek betekent. De meeste jongeren zullen een bijbelgedeelte hebben dat hen aanspreekt of dat ze juist lastig vinden of hen irriteert. 

Wanneer je merkt dat jongeren het lastig vinden om een bijbelgedeelte te kiezen, kun je hen individueel op weg helpen of een rondje maken waarin iedereen die al wel een keuze gemaakt heeft, zijn keuze vertelt. Dit helpt de jongeren die nog geen keuze gemaakt hebben op ideeën. 

Wanneer je merkt dat jongeren het lastig vinden om op een creatieve manier met het bijbelgedeelte aan de slag te gaan, kun je hen (individueel) begeleiden door al vragend ideeën bij hen op gang te brengen of door hen werkblad 2 met hulpvragen die ze aan de tekst kunnen stellen en werkblad 1 met ideeën voor een creatieve verwerking te geven.

Neem, nadat de jongeren alles opgeruimd hebben, de tijd om met elkaar terug te blikken op deze werkvorm.

  • Wat hebben ze gemaakt?
  • Hoe vonden ze het om op deze manier met een bekend bijbelgedeelte aan de slag te gaan?
  • Welke nieuwe dingen zijn ze door deze manier van werken in het bijbelgedeelte gaan zien?
  • Wat nemen ze na het werken over de Bijbel mee naar huis als het gaat om hun eigen bijbelgebruik?