Mozaïek in muziek

Pijl naar links Ideeën

Kerken en geloofsgemeenschappen hebben zich als een mozaïek ontwikkeld tot een diversiteit aan kerkplekken binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Van grotere en kleinere meer traditionele gemeenten tot pioniersplekken, leefgemeenschappen, kliederkerken, monastieke initiatieven en meer. Met deze verbinding tussen bestaande en nieuwe vormen kan de kerk als geheel meer aansluiting vinden bij een samenleving die steeds diverser wordt.

Het kunstwerk ‘Mozaïek van kerkplekken’ waarin kunstenaar-pionier André Bikker eerder deze thematiek verbeeldde, was de inspiratiebron voor een eerste ‘Mozaïeklied’. Daarna volgde het tweede. Beide even aansprekend, maar uiteenlopend qua tekst en stijl, toonzetting en uitvoering.

Als een meesterwerk

Het lied ‘Als een meesterwerk’, gemaakt door Rineke de Wit, Ria van Buuren en Laurens Post, heeft het karakter van een evangelisch lied (lichte muziek), te begeleiden op piano of door een muziekgroep.

Volledige tekst

Bladmuziek (inclusief voor piano, melodie en akkoorden)

Backingtrack (MP3)

Audio-opname (MP3)

Een kerk als levend mozaïek

‘Een kerk als levend mozaïek’, een meer klassiek, strofisch lied, is het werk van Egbert van der Stouw en Marcel den Dulk. Zij maakten bij hun tekst twee verschillende melodieën, die beide bedoeld zijn voor samenzang met de hele gemeente, te begeleiden op orgel of piano.

Melodie 1

Melodie 2

Volledige tekst

Bladmuziek (2 melodieën)

Verhalen over de liederen

De liederen, bladmuziek, teksten en filmpjes zijn vrij te gebruiken.

Illustratie: Kunstwerk ‘Mozaïek van kerkplekken’