Naar de kerk, zei de dominee

Pijl naar links Ideeën

Doelen van deze bijeenkomst:

• De kinderen kunnen de belangrijkste onderdelen van een zondagse eredienst benoemen.
  • De kinderen leren dat er bij de eredienst een bepaalde volgorde wordt aangehouden en wat die volgorde globaal inhoudt.
  • De kinderen ontdekken dat het lezen en uitleggen van de Bijbel erg belangrijk is in een protestantse eredienst.
  • De kinderen kunnenbenoemen welke onderdelen van de eredienst hen wel en niet aanspreken en welke onderdelen ze niet begrijpen.

Samenvatting:
Ter voorbereiding op de bijeenkomst schrijven de kinderen tijdens een eredienst op wat er allemaal gebeurt in de dienst, en wat zij mooi vinden. In de liturgie van de Protestantse eredienst vinden we verschillende elementen in een bepaalde volgorde. Om de kinderen dit te laten begrijpen, geef je ze de opdracht om hun 'ochtendritueel' op te schrijven. Net als in onze ochtendrituelen, vinden we ook in de liturgie een bepaalde volgorde. De kinderen pakken hun papier erbij waarop ze geschreven hebben wat er in de kerkdienst gebeurt. Dit delen ze in drie categorien in: wat hoort er bij begin, midden en einde? Je vertelt daarna dat deze drie onderdelen ook ‘voorbereiding’, ‘Woord’ en ‘antwoord’ genoemd kunnen worden. Wat vinden de kinderen van de indeling en de volgorde? Vervolgens bespreek je welk onderdeel uit de eredienst de kinderen en jou aanspreekt. Tenslotte mogen de kinderen stickers plakken bij de twee onderdelen uit de liturgie die zij het belangrijkst vinden.

Het gehele programma vind je in de eerste bijlage.

Werkbladen:

• Werkblad 11.1 – Naar de kerk, naar de kerk, zei de dominee
  • Werkblad 11.2 – Van opstaan tot de deur uit gaan
  • Werkblad 11.3 – Hoe zit zo’n kerkdienst eigenlijk in elkaar?

De werkbladen vind je in de bijlagen.