Op reis met de wijzen | Collage van culturen

Bijbeltekst
Matteüs 2:1-12

Nodig

• Groot vel papier of een groot prikbord met punaises
  • Papier, pennen, stiften, scharen en lijm
  • Tijdschriften en kranten
  • Eventueel een polaroid camera
  • Eventueel een wereldkaart met pinnetjes

Toelichting
Met deze activiteit verbeeld je de verbondenheid van mensen uit verschillende landen en culturen. Varieer in deze werkvorm zodat het bij jullie past.

Uitleg activiteit
Laat de deelnemers bedenken wat de kerst tradities en gewoonten zijn in hun familie. Wat hoort echt bij kerst voor hen? Wat doen ze op kerstavond of kerstochtend? Dit kunnen ze tekenen, schrijven of bijpassende afbeeldingen uit tijdschriften en kranten scheuren. Of maak ter plekke een polaroidfoto waarbij families hun kersttradities uitbeelden. Maak hiervan één grote collage.
Zijn er mensen uit andere culturen betrokken, laat hen dan (als ze dat willen) iets verbeelden of vertellen over kerst of een andere feestdag bij hen thuis.

Eventueel kun je deze collage uitbreiden met verhalen of foto’s van vluchtelingenkinderen in Griekenland of met verhalen en foto’s uit andere landen of van projecten waar jullie bij betrokken zijn.

Voor de collage kun je als achtergrond eventueel een grote wereldkaart gebruiken waarop je pinnetjes zet. Aan de pinnetjes maak een touwtje naar de zijkant waar je de foto’s e.d. plakt.

Voorbeeld gespreksvragen

• Weet jij andere manieren waarop Kerst gevierd wordt? Bijv in andere landen of culturen? Of in een andere kerk?
  • De wijzen uit het oosten zijn vreemden uit een ver land. Zij zijn een paar van de eerste mensen die bij Jezus komen. Dit laat zien dat Jezus met Kerst voor iedereen gekomen is. Ken jij mensen uit andere landen die in Jezus geloven?