Pinksteren - Feest van hoop | Samen vieren

Pijl naar links Ideeën

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het Bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen.

Manieren om het verhaal te vertellen
De Heilige Geest geeft hoop! Iedereen mag in zijn eigen taal en op zijn eigen manier iets ervaren van de geweldige dingen die God doet. Wat een mooi feest!

Lees het Pinksterverhaal in de Bijbel, bijvoorbeeld in Handelingen 2: 1-12 (dat kan via www.debijbel.nl).

Lees het verhaal voor in verschillende talen of laat de kinderen bijpassende geluiden en bewegingen maken die je van tevoren afspreekt. Bijvoorbeeld wapperen met je armen als het over wind gaat, heel hard WHOESJ zeggen als het over de vlammen gaat etc.

Je kunt het verhaal ook een keer voorlezen en daarna met elkaar gebaren en geluiden bedenken.

Liederen
Bij een feest horen liedjes. Zing en dans - gebruik je windvanger om mee te dansen- op vrolijke muziek. Bijvoorbeeld het Kliederkerklied. Pak de windvanger en dans er vrolijk mee rond!

Ook leuk: zoek een lied dat je in verschillende talen kunt zingen, zoals 'Lees je Bijbel, bid elke dag'

Andere mooie pinksterliederen:

Gebedsvorm
Laat iedereen een verjaardagskaarsje in een taartje of cakeje steken. Daarna steekt iedereen zijn kaarsje aan. Voor iedereen een vlammetje, symbool voor de Geest die er is voor ons allemaal. Luister tijdens het aansteken bijvoorbeeld naar het lied Vlammetje van de band Trinity.

Andere ideeën
Pinksteren is een mooi moment om verder te kijken dan je eigen grenzen en hoop te bieden aan een ander. ? Kijk eens op kerkinactie.nl/ voor ideeën hoe je dit kunt doen.