Pinksteren | Verwerking: Hanglamp maken

Pijl naar links Ideeën

Deze werkvorm is een onderdeel van programma Christelijke feesten | Pinksteren van Catechesemethode Overhoop.

Pinksteren | Verwerking: Hanglamp maken

• Duur: 30 minuten.
  • Nodig: bijbels, ballonnen, touw of draad (voor iedere deelnemer een stuk), behanglijm, fitting, stift, schaar.

Stap 1
Vertel dat jullie een paar verzen gaan lezen waarin het gaat over wat de Heilige Geest doet. Lees met elkaar Johannes 16:12-15 en vraag de jongeren te vertellen wat ze uit dit gedeelte opmaken over de heilige Geest.

Stap 2
Vertel daarna het volgende in je eigen woorden:
Om licht te geven moet je aangesloten zijn op een krachtbron. De verbinding tussen het lampje en de krachtbron wordt vormgegeven door middel van een stroomdraad. De Heilige Geest kun je vergelijken met een stroomdraad. Om het licht van God weer te kunnen geven in deze wereld moet je in verbinding staan met God, als bron van kracht en licht. De Heilige Geest brengt de verbinding tussen God en mens tot stand. Zoals een elektriciteitsdraad de stroom vanuit de krachtbron overbrengt naar de lichtbron, zo brengt de heilige Geest de kracht van God over in mensen. Zo kunnen zij iets van God en Jezus Christus laten zien in deze wereld.

Stap 3
Als symbool van de bijzondere verbinding tussen God, de Geest en mensen gaan jullie een hanglamp maken. Volg de instructies op de website en laat de jongeren hierbij zo veel mogelijk zelf doen (help hen waar nodig). Het resultaat is een hippe lamp met symbolische betekenis! De jongeren kunnen de lamp mee naar huis nemen. Een ander idee is om de lampen in het (kerk-)gebouw op te hangen, of misschien kunnen jullie er andere mensen blij mee maken?

Online

Deze werkvorm kan ook online gedaan worden! Zorg voor een online-meeting (via Zoom, Meet, etc.) en laat dat weten aan de jongeren via jullie groepsapp. Als iedereen aangehaakt is, open je de avond en vertel je kort wat jullie gaan doen. Zorg dan dat de jongeren de benodigdheden ontvangen voor deze werkvorm.