Reisgenoten: Losing my religion | Reisgids

Pijl naar links Ideeën

Ha reisleider,
Welkom, mooi dat je deze reis gaat begeleiden. Met deze reisgids heb je alles in handen voor dit avontuur. Wil je online delen over deze reis? Gebruik dan de hashtag #reisgenoten, zodat we jullie belevenissen kunnen volgen.

We wensen je een inspirerende en uitdagende reis! De reis bestaat uit drie etappes:

• Etappe 1: Verlies erkennen. Wat ben je kwijtgeraakt?
  • Etappe 2: Afscheid nemen, hoe doe je dat?
  • Etappe 3: Verwelkomen. Nieuwe wegen zoeken.

Doel van de reis

Deze reis brengt je in beweging om samen met anderen aandacht te geven aan de impact van geloofsverlies en -verandering. Zodat de verliezen en veranderingen erkenning krijgen. Door afscheid te nemen kan ruimte ontstaan voor nieuwe wegen.

Punten van aandacht

Denk goed na wie er in je groep zitten. Zijn het kerkverlaters, mensen met mogelijke religieuze trauma´s? Of zijn het vooral zinzoekers, die niet echt religieuze ballast hebben? Mensen met een religieus trauma hebben vaak een groot verhaal en zullen getriggerd worden door dit programma. We raden je aan om je hierin te verdiepen door www.religieustrauma.nl te lezen. Pas waar nodig de oefeningen, rituelen en teksten aan, zodat ze aansluiten bij de deelnemers.

Sommige rituelen kunnen veel emoties oproepen. Geef daar ruimte aan. Emoties vragen erom gevoeld te worden. Durf ook weer verder te gaan met het programma. Twijfel je of dat gepast is? Vraag het, deel je over- wegingen en wat het met jou doet. Nodig anderen uit dat ook te doen. Zo werk je aan een open en veilige sfeer en heb je oog voor een ieders behoefte.

Extra bronnen ter inspiratie

• Holy Shit, 6-delige serie van Marion Moed over de vraag: ‘Moet ik nog iets met het geloof?’

Websites die gaan over geloofsverlies en verandering

Benodigdheden voor deze reis

In het reispakket zijn aanwezig:

• Handleiding
  • Werkboeken
  • Kaarsen

Zelf verzamelen:

• Voor etappe 1: pennen en werkboeken, muziek en speaker, kaarsen, kaars en aansteker.
  • Voor etappe 2: pennen en werkboeken, stiften, servies (van de kringloop, zie Onderweg), muziek en speaker, scherven van de oefening bij Onderweg.
  • Voor etappe 3: pennen en werkboeken,  zand/ bloem en houten planken (zie Onderweg), scherven van etappe 2, kaarsen.