Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

De weduwe van Sarefat | Teamvoorbereiding

Pijl naar links Ideeën

Het complete kliederkerkprogramma rondom het thema ‘De weduwe van Sarefat’ bestaat uit deze teamvoorbereiding, ontdek-activiteiten en ideeën voor de viering en maaltijd. Duik eerst als team in het bijbelverhaal aan de hand van onderstaande ideeën. Kies vervolgens activiteiten en verwerkingsvormen uit die het beste passen bij jullie kliederkerk en bedenk er eventueel een aantal zelf! Let op variatie zodat het leuk is voor zowel jongens, meisjes; kinderen, tieners en volwassenen; voor dromers, denkers én doeners. Dit programma is tot stand gekomen in samenwerking met Kerk in Actie.

Wil je meer verdieping voor een goede voorbereiding en geloof in je kliederkerk? Lees dan dit artikel.

A4’tjes met gespreksvragen
Om mensen te helpen in gesprek te gaan, vind je bij de meeste activiteiten 'voorbeeld gespreksvragen'. Ook vind je bij de activiteiten een bijlage met een A4’tje voor op tafel: een zogenoemd praatpapier. Hierop staan een uitleg van de opdracht en de gespreksvragen.

  • Dit ‘praatpapier’ is in ppt-formaat en kun je zelf bewerken zodat het bij jouw kliederkerk past.
  • Via deze link vind je meer downloads om materialen in kliederkerk-stijl vorm te geven.

Bijbeltekst
Je vindt de tekst van de weduwe van Sarefat in het bijbelboek 1 Koningen 17:7-16. Alle teksten bij de werkvormen komen uit de Bijbel in Gewone Taal (tenzij anders vermeld). In de bijlage vind je theologische achtergrondinformatie bij het Bijbelverhaal.

Brainstorm
Kiezen tussen gezond eten of een douche; tussen de verwarming aan of nieuwe kleren: steeds meer mensen in Nederland leven in armoede en moeten zulke keuzes maken. Dit geldt ook voor gezinnen en voor kinderen. Misschien ook wel in jullie kliederkerk. Armoede is iets wat iedereen kan overkomen, bijvoorbeeld door een scheiding of verlies van een baan. Toch rust er nog vaak een taboe op; mensen durven er vaak niet openlijk iets over te zeggen.

Aan de ene kant heeft armoede in Nederland een ander gezicht dan in landen als India of Colombia, waar mensen niet in hun basis-levensbehoeften kunnen voorzien. Maar armoede heeft ook wereldwijd eenzelfde gezicht: kinderen die zonder eten naar school gaan, geen computer of andere middelen om goed mee te komen in het onderwijs. Of denk aan ouders die lange dagen van huis zijn om in slecht betaalde banen hun inkomen te verdienen en kinderen die daardoor veel alleen zijn. Dat gebeurt in veel landen. In Nederland zijn voorzieningen voor hulp soms zo ingewikkeld dat het mensen niet lukt om de juiste hulp te krijgen. Daarom is het goed om aandacht te besteden aan dit thema, niet omdat mensen die met armoede te maken hebben zielig zijn, maar wel om te bouwen aan bewustheid én een open cultuur waar moeite, in welke vorm dan ook, gedeeld kan worden.

Als bijbelverhaal is gekozen voor het verhaal van Elia en de arme weduwe van Sarefat. In dit programma leggen we de nadruk op 'Delen van wat je hebt'! Iedereen heeft immers iets om te delen, variërend van aandacht, liefde, creativiteit, gezelligheid, speelgoed en eten tot tijd en geld. 

Deze team-voorbereiding helpt je om samen dit bijbelverhaal te ontdekken en te zoeken naar de beste vormen om aan de slag te gaan met het thema. Hoe kunnen wij delen met anderen, zoals de weduwe deed? Bij het ontdekken van het bijbelverhaal, verkennen we thema’s als bezit, geld, geven en delen. Door bijvoorbeeld ook een quiz of ervaringsverhaal uit het programma te gebruiken, worden deelnemers bewust van armoede in hun eigen omgeving. Door een diaconale activiteit (bijvoorbeeld ‘in actie voor kinderen in de marge’) ontdekken mensen dat het omzien naar mensen in nood bij kerk-zijn hoort.

Het is goed om aandacht te vragen voor mensen in armoede, maar oog voor gelijkwaardigheid is hierbij cruciaal. We zijn allemaal mensen die elkaar iets te bieden hebben. De weduwe uit Sarefat had niets meer in huis, maar ontdekte wat ze te delen had en deelde dat ook met de mensen om haar heen.

Kijk bij de voorbereiding goed naar de verschillende activiteiten en bedenk welke aansluiten bij de doelgroep van jullie kliederkerk. Als jullie kliederkerk gehouden wordt in een plaats waar veel armoede voorkomt en je weet dat er mensen uit een kwetsbare situatie deelnemen, is het goed om je bewust te zijn hoe de activiteiten overkomen. In sommige gevallen zullen mensen zich weinig bewust zijn van armoede in Nederland. Daar kan een ervaringsverhaal uit de praktijk helpen om mensen bewust te maken. In een andere context waar kinderen opgroeien in armoede, is zo'n verhaal overbodig, misschien is er zelfs ruimte dat mensen zelf hún verhaal delen.

Lees de bijbeltekst  en bespreek samen de volgende vragen:

  • Wat gebeurt er in deze tekst?
  • Wat is er op? Wat betekent dit voor de weduwe, haar zoon en Elia?
  • Wat verwacht de weduwe? Lees nog eens vers 12: Wat valt je op?
  • Is het logisch dat Elia naar een weduwe in dit land wordt gestuurd? Waarom wel/niet?
  • 'Maak u niet ongerust, vrees niet' – zegt Elia in vers 13. Welke rol speelt angst in dit verhaal? In hoeverre laat jij je leiden door angst? Schrijf voor jezelf één angst of zorg op, die je op dit moment hebt. Breng het samen bij God.
  • Wat kennen wij aan armoede? Deel met elkaar voorbeelden uit je eigen leven, of van mensen die je kent. Wat raakt je daarin?
  • Zijn er mensen in onze kliederkerk die zorgen hebben om geld of bezit? Kennen wij hen? Zijn wij als kliederkerk een plaats waar zij zichzelf kunnen zijn, waar ze zich niet hoeven te schamen? Of: waar zij als ze zouden willen hun verhaal kwijt kunnen / hun zorgen hierover zouden kunnen uiten?

Schrijf met elkaar op een vel papier welke boodschappen of lessen jullie uit het verhaal halen. Wat willen jullie dat de deelnemers van kliederkerk ontdekken?

Tips voor je kliederkerk:

  • Verwerk in je kliederkerk een vorm van diaconaat. Houd bijvoorbeeld een collecte of een creatieve inzamelactie voor een goed doel van Kerk in Actie.
  • Voordat je kliederkerk van start gaat en de bezoekers binnenkomen, kun je 20 minuten inplannen om met alle vrijwilligers samen het programma en thema te bespreken, te checken of alles duidelijk is en samen te bidden.
  • Stel twee vrijwilligers aan als 'vliegende keeps' die rondlopen en praatjes maken tijdens jullie kliederkerk.
  • Bekijk je kliederkerk ook eens vanuit de ogen van een volwassene die alleen binnenkomt. Wordt hij/zij opgevangen, staat er koffie klaar en/of naar welke activiteit(en) zou je deze persoon verwijzen?
  • Doe met de kinderen en jongeren in je gemeente mee met het spel Sirkelslag KIDS (8-12 jaar) of Sirkelslag YOUNG (12-16 jaar). In het spel Sirkelslag zit ook altijd een diaconaal thema verwerkt.  

Ga voor meer tips naar www.kliederkerk.nl