Materialen voor Wereldvluchtelingendag

Pijl naar links Ideeën

Liturgiesuggesties

De liturgiesuggesties zijn bedoeld ter inspiratie voor een kerkdienst of viering rond Wereldvluchtelingendag (20 juni). Je kunt met je gemeente stilstaan bij het lot van mensen op de vlucht, inclusief zij die met een vluchtverhaal naar Nederland zijn gekomen. Na de achtergrondinformatie (actualiteit en leesrooster) vind je suggesties voor in de dienst en korte verwijzingen naar andere activiteiten. Download de liturgiesuggesties.

Actie Deel je tafel

Veel vluchtelingen voelen zich eenzaam, terwijl onderzoek laat zien dat persoonlijk contact heel belangrijk is voor een succesvolle integratie. Door een maaltijd te organiseren en hen uit te nodigen en te betrekken, bouw je aan contact en vriendschap en haal je vluchtelingen uit hun isolement. Download een poster en flyer om de actie aan te kondigen, en een handleiding (er is zowel een korte als een lange versie) en een bijbelopening om Deel je tafel te organiseren.

Actie Deel je cake

Organiseer de actie 'Deel je cake' met je gemeente en verras vluchtelingen en statushouders in je buurt met een zelfgebakken cake. Download een handleiding (er is zowel een korte als een lange versie) om de actie te organiseren.

Organiseer een wake voor vluchtelingen

Ook is er een handleiding om plaatselijk een Wake voor vluchtelingen te organiseren, geïnspireerd op de wakevoorvluchtelingen.nl in het buurt-en-kerkhuis Bethel in Den Haag. Een wake helpt om de betrokkenheid bij en inzet van mensen in de samenleving bij het vluchtelingenvraagstuk te vergroten. Download een handleiding om een wake in je gemeente te organiseren

Collecte in de kerk

Door de politieke en economische crisis in Venezuela steken vluchtelingen uit dit land regelmatig de grens met Colombia over, op zoek naar bestaanszekerheid. Met name kinderen en jongeren zonder familie zijn kwetsbaar voor (seksuele) uitbuiting. Met steun van Kerk in Actie begeleidt de Colombiaanse organisatie Renacer jongeren om te voorkomen dat ze in handen van mensenhandelaren vallen. Op 25 juni wordt er in kerken voor dit werk gecollecteerd. Download de materialen op de collectepagina.

Materialen voor kinderen

Denk met kinderen in je gemeente of in een kliederkerkviering na over hoe het is om een vluchteling te zijn. Dat kan aan de hand van de werkvorm 'De tent van Abraham'. Jarenlang woonden Abraham en Sara als vreemdeling in tenten. Ook nu wonen er mensen als vreemdeling in ons land, zij zijn gevlucht uit anderen landen en hebben een lange reis gemaakt.

Meer informatie en materialen om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan met Wereldvluchtelingendag vind je in de seizoenspakketten voor de maand juni.

Huis-aan-huiscollecte

In de week van 20 t/m 25 november is de landelijke collecteweek van Kerk in Actie voor vluchtelingen en ontheemden in Oekraïne. We zijn op zoek naar lokale coördinatoren die de collecte in hun wijk of dorp willen organiseren. Aanmelden kan via kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.

Webinar 18 april

Meer weten hoe je de materialen gebruikt en de acties kunt organiseren in je gemeente? Doe mee aan het (gratis) webinar over Wereldvluchtelingendag op dinsdag 18 april