Bezoekproject 'geloofsopvoeding'

Pijl naar links Ideeën

Waarom?

Wil je sterk jeugdwerk in jouw gemeente, dan moet je investeren in gezinnen. Maar als je daarmee aan de slag wilt gaan, is het goed om te onderzoeken waar die gezinnen behoefte aan hebben. Ga bij de gezinnen op bezoek en met hen in gesprek. Zo kun je optimaal aansluiten bij de context van de gezinnen in jouw eigen gemeente.

Voorbereidingstijd

Een coördinator neemt de vragenlijst (zie downloads) door en pas die eventueel aan om daar daarmee zo goed mogelijk aan te sluiten bij de eigen omgeving. Hij/zij verzamelt daarna een groep vrijwilligers die de gezinnen wil gaan bezoeken. Zoek daarna uit bij welke gezinnen je op bezoek kunt, en maak afspraken met hen. Na de bezoeken kost het ook nog tijd om de uitkomsten goed te bespreken, en om de uitkomsten in de gemeente concreet te maken.

Tips

• Zoek mensen die bij drie gezinnen op bezoek willen gaan. Door een specifiek aantal bezoeken te vragen, zijn gemeenteleden al snel enthousiast om mee te helpen. Kijk verder dan alleen de gezinnen die op zondag in de kerk zitten.
  • Laat u verrassen over de uitkomsten en luister ernaar.

• een coördinator
  • bezoekmedewerkers. Het aantal hangt af van het aantal te bezoeken gezinnen.

Vragen?

Dit project is opgezet door jeugdwerkadviseur Esther van Maanen. Je kunt haar mailen als je nog vragen hebt over dit project.

Lees ook het artikel over hoe de Protestantse Gemeente De Brug in Amersfoort hiermee aan de slag ging: