Gedachteniswandeling

Pijl naar links Ideeën

Waarom een gedachteniswandelig?

Om Eeuwigheidszondag meer betekenis te geven en een open karakter voor niet kerkleden en randkerkelijken organiseren een aantal kerken in Nederland een gedachteniswandeling. Deze wandeling eindigt bij de begraafplaats waar overledenen herdacht worden.

Zo ook in de Protestantse Gemeente Harenkarspel waar werd opgemerkt dat enkel families in deze periode van het jaar het graf bezochten van een overleden familielid. Gemeenteleden kwamen zo op het idee om een gezamenlijke wandeling te organiseren voorafgaand aan Eeuwigheidszondag. Dit kan op zaterdagavond maar natuurlijk ook op een andere avond of dagdeel.

Zo organiseert u een gedachteniswandeling

Begin de avond gezamenlijk, dat kan in het kerkgebouw maar ook op een meer neutrale plek. Aan het begin wordt men welkom geheten, er wordt een gedicht of tekst voorgelezen, kaarsjes uitgedeeld en men wandelt gezamenlijk naar de begraafplaats en loopt dan de rijen af van graf naar graf. Na afloop is er koffie en thee en tijd voor ontmoeting. Op de begraafplaats staat men ook stil bij de overledenen die geen graf hebben. Deze activiteit wordt in het kerkblad en huis-aan-huis-blad aangekondigd. De aanwezigen worden na afloop van de wandeling ook uitgenodigd voor de gedachteniskerk dienst of Eeuwigheidszondag in de kerk.