8 tips ter voorbereiding op Dankdag

Veel gemeenten vieren de Dankdag voor Gewas en Arbeid op de eerste woensdag van november. In 2023 valt deze dag op woensdag 1 november. Met deze tips kun je inspiratie opdoen voor de viering van deze dag met je gemeente.

Al eeuwenlang vieren veel protestantse gemeenten jaarlijks een ‘dankdag’, samen met biddag een belangrijk moment in het kerkelijk jaar. In een avonddienst wordt op dankdag gedankt voor de ontvangen zegen over het afgelopen jaar.

1. Liturgiesuggesties voor dankdag

Het uitspreken van onze dankbaarheid aan de Schepper is een erkenning van onze afhankelijkheid. Tijdens Dankdag onderstrepen we dat in de kerkdienst waarin we danken voor alles wat we uit Gods hand hebben ontvangen in het afgelopen jaar. Bij dit thema zijn enkele liturgiesuggesties verzameld.

2. Dankdagcollecte - Rwanda

Rwandese diaconessen trainen elk jaar 150 boeren en boerinnen op hun demonstratieboerderij. Ze leren hen veeteelt en groenten en fruit verbouwen met betere landbouwtechnieken. Na de training begeleiden ze de boeren in hun eigen dorp. Steeds meer ouders kunnen hun kinderen hierdoor gezonde voeding geven. Meer informatie over dit collectedoel.

3. Dankdagmap 'Wie dank jij?'

Bestel de dankdagmap van de HGJB met als thema 'Waar kijk jij naar?' Johannes 6:1-15 is gekozen als centraal bijbelgedeelte. In dit verhaal vraagt Andreas zich af hoe 5 broden en 2 vissen ooit genoeg kunnen zijn voor zoveel mensen. Maar Gods antwoord is ‘genoeg’. Deze dankdag mogen we onze dank bij God brengen. Voor de scheppingskracht in de natuur die het graan laat groeien. En we mogen stil staan bij datgene dat we zelf kunnen geven om uit te delen in het vertrouwen dat de Heere God het zal gebruiken tot Zijn eer. Bestel hier de dankdagmap.

4. Seizoenspakketten voor kinderen en jongeren

In dit programma vind je overzicht aan activiteiten voor kinderen en jongeren voor de maand november. Je vindt er werkvormen en programma’s bij verschillende thema’s of dagen, waaronder dankdag. Start met de voorbereiding en gebruik daarvoor de handleiding. Kies daarna werkvormen die passen bij jouw groep. Ze zijn er voor verschillende leeftijdscategorieën:
Jonge kinderen
Oudere kinderen
Tieners
Jongeren vanaf 16 jaar
Intergenerationeel

5. Aan tafel: Proeven en praten over ons dagelijks brood

Waar komt jouw dagelijkse brood vandaan? Met dit complete programma krijg je op een gezellige en leerzame manier inzicht te krijgen in ons complexe voedselsysteem. Samen eet je een driegangenmenu, en luistert tijdens de maaltijd welke weg de producten op je bord hebben afgelegd. Klik hier om een indruk te krijgen van het programma. Download hier het gratis materiaal.

6. Reisgenoten: op zoek naar eenvoud

Is je leven soms ook te vol geworden? Merk je dat je steeds meer wilt kopen, meer ervaren, meer doen om gelukkig te worden? Maak de reis 'Op zoek naar eenvoud'. Deze reis neemt je in 3 avonden mee, en brengt je in beweging om jezelf minder als consument te zien, en meer als ontvanger en deler van de overvloed die je zomaar wordt gegeven. Download hier het materiaal.

7. Pelgrimage

Een voorbeeld voor een pelgrimage, startend en eindigend in je dorpskerk, waarbij onderweg één of meer kerken, een boerenbedrijf en eventueel een dorpstuin worden bezocht. Tijdens deze tocht wordt stilgestaan bij gewas, arbeid en eerbied voor de schepping. Het is een dag voor bezinning en dankbaarheid. Download de werkvorm.

8. Dankbaarheidsmarkt

Organiseer rond de dankdagviering een dankbaarheidsmarkt voor de hele gemeente. Gemeenteleden nemen mee dat op de markt weggegeven mag worden. Dit kan een zelfgebakken cake zijn, een pompoen, boontjes of bloemen uit de tuin, zelfgemaakte kaartjes: alles is goed. Download hier tips voor de dankbaarheidsmarkt.

Tot slot: een gebed voor dankdag

Jouw werk is niet voor niets.
Ook al is de grond onder je voeten vervloekt
en zal jouw planten en oogsten nooit meer hetzelfde zijn:
jouw werk is niet voor niets.
Want Ik ben bij je. Ik heb je bij je naam geroepen.
Jouw werk is niet voor niets.

(Vertaald fragment uit Your labour is not invain (Porters Gate, Worksongs)