Bevestiging ambtsdragers - ideeën uit het land

In januari en september worden traditiegetrouw in veel gemeenten nieuwe ambtsdragers bevestigd. Hoe doe je dat in tijden van corona? Een aantal gemeenten hebben hier al ervaring mee en delen graag hun oplossing.

Pieter Treep - Protestantse Wijkgemeente Open Hof in Kampen

"We hebben vooraf de reguliere procedure gevolgd. Daarbij hebben we vermeld dat we pas op een later tijdstip officieel bevestigen. De bevestiging doen we op een later tijdstip in het midden van de gemeente, wanneer we weer met dertig (of meer) mensen mogen kerken. In de eerste vergadering van de kerkenraad (digitaal uiteraard) via Teams hebben de ambtsdragers de belofte van geheimhouding afgelegd. Dit is gecommuniceerd met de gemeente via de weekbrief."

Ds. Marloes Meijer - Protestantse Gemeente Engelen

"Tijdens een online viering hebben wij de zegen gegeven aan de nieuwe ambtsdrager. De vragen aan de gemeente zijn tijdens deze viering via Zoom gesteld. Zo hebben we dat ook eerder bij een doopdienst gedaan."

Hieronder de opname van de dienst waarin de nieuwe ambtsdrager werd bevestigd (vanaf 18.10 minuten).

Susanna Wolfert - Protestantse Gemeente De Achthoek (Scherpenzeel)

"Onze nieuwe jeugdouderling zat onverhoopt in quarantaine toen ze bevestigd werd. Ze heeft haar beloften thuis opgenomen en die zijn in de opnamen gemonteerd. Was een mooi alternatief."

Ds. Frederique Karelse - Protestanste Gemeente Noordlaren-Glimmen

"Wij hebben besloten dit uit te stellen, vooral omdat we de bevestiging van ambtsdragers in het midden van de gemeente willen laten plaatsvinden."

Heeft uw gemeente een goede suggestie voor andere gemeenten als het gaat om bevestigen van ambtsdragers? Deel die dan via tips@protestantsekerk.nl. Wellicht voegen we het idee van uw gemeente toe aan dit overzicht.

Zie ook: