De Kas Pop-up wint Jongerenprijs 2023

Tijdens het Wereldverbeteraarsdiner van fonds Kerk en Wereld is De Kas Pop-up uit Drachten uitgeroepen tot winnaar van de Jongerenprijs 2023. Met het bijzondere diner bracht het fonds 200 jonge mensen samen die zich volop inzetten voor een betere wereld.

Verbindend initiatief

De hoofdprijs van 10.000 euro werd door bestuursvoorzitter ds. Marieke den Braber uitgereikt tijdens het Wereldverbeteraarsdiner in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Stichting De Kas is erg blij met deze mooie waardering voor hun werk: “Met onze pop-up willen we jongeren een veilige plek bieden om vaardigheden en talenten te ontwikkelen. De vrijwilligers, het team, de tieners en de activiteiten hebben we al. Wat nog mist is geld en een locatie. Met deze prijs kunnen we binnenkort echt van start!” Marieke den Braber vertelt dat de jury verrast was door dit mooie project in Drachten. “Jullie initiatief verbindt kanszoekende jongeren met elkaar, met zichzelf en met God.”

Veilige plek voor jongeren

Het project van stichting De Kas is bedoeld om jongeren tussen de 12 en 18 jaar in Drachten te ontmoeten en een veilige plek te bieden. Met hun pop-up wil het team zo snel mogelijk op een fysieke locatie van start. Het idee is dat deze ruimte wordt ingevuld, aangekleed en vormgegeven door jongeren. Hiermee kunnen tieners hun talenten en vaardigheden verder ontwikkelen. Dat kan zijn door het maken van meubels of muurschilderingen, of door het organiseren van spelletjes en andere activiteiten. De jongeren worden begeleid door geschoolde vakmensen en vrijwilligers.

Gewoon doen

Angela van Arendonk, initiatiefnemer van stichting De Kas: “Het mentale welzijn van jongeren staat onder druk. Na corona geeft één op de drie jongeren aan dat ze zich meer somber voelen dan daarvoor. In Drachten speelt daarbij dat één op de twintig jongeren in aanraking komt met drugscriminaliteit. Met onze pop-uplocatie willen we jongeren praktisch aan de slag zetten. Gewoon doen, dat werkt het beste in onze omgeving. Samen iets maken en vormgeven verbindt. Jongeren doen ervaringen op door beleving van succes en plezier.”

Een droom komt uit

Stichting De Kas startte in december vorig jaar en verwacht binnenkort ruimte te hebben voor 100 kanszoekende jongeren en voor tieners die in jeugdzorgtrajecten terecht dreigen te komen. De droom die Angela van Arendonk 3 jaar geleden had komt langzaam uit. “God gaf mij in die droom het idee om iets voor jongeren te starten in Drachten. En ik merk dat Hij ons stap voor stap helpt. Het winnen van de Jongerenprijs is opnieuw een bevestiging voor mij dat we op de goede weg zijn. Jezus is onze inspiratie om dit werk te doen. We proberen relaties op te bouwen met jongeren op de manier zoals Hij omgaat met mensen. Zo kunnen we Jezus’ liefde met anderen delen.”

Wereldverbeteraars

Fonds Kerk en Wereld kreeg 52 inzendingen binnen van initiatieven die wilden meedingen naar de Jongerenprijs van 2023. Iedere groep kreeg daarbij een uitnodiging voor het Wereldverbeteraarsdiner op woensdag 19 april. “Alle indieners hebben mooie plannen voor jongeren én daarbij de intentie om de leefwereld van jongeren te verbeteren. Dat maakt alle aanwezigen tot een winnaar”, zegt Marieke den Braber. “Het is fantastisch om zoveel wereldverbeteraars bij elkaar te zien. Over en weer worden idealen gedeeld en kun je je laten inspireren door anderen. Die ontmoetingen maken de avond extra bijzonder.”

Een land dat vooruit gaat

De dinergasten werden welkom geheten door Corjan Matsinger, die de presentatie van de avond verzorgde. “Met zoveel wereldverbeteraars aan tafel vormen we samen een beweging van mensen die dromen van een land dat vooruit gaat," aldus Matsinger. De avond werd aangekleed door een tedtalk van Alfred Slomp en een muzikaal optreden van TimZingt. Slomp wees de gasten op het belang van duurzaamheid én de kloof die er nog altijd is tussen wat we vinden dat er moet gebeuren én wat we zelf doen in de zorg voor de schepping.

Tijdens het diner werd bekendgemaakt hoe de ingediende projecten zijn gewaardeerd door juryleden en de andere wereldverbeteraars. De tien projecten die van de wereldverbeteraars de meeste stemmen ontvingen, krijgen per project 1.000 euro. De Kas Pop-Up werd door de jury gekozen als meest innovatieve project en krijgt de hoofdprijs van 10.000 euro.

Deze projecten ontvingen een prijs van 1.000 euro:

Peacemakers | Youth for Good Food | Het herfstkamp | Hoop in Rotterdam-Zuid | The Girl Movement | Klooster op Wielen | Voorstelling: ‘Beter voor Peter’ | Eerste Hulp Bij Depressie | Jongerencentrum De Pomp | Mind Connected

Over Kerk en Wereld

Kerk en Wereld, fonds binnen de Protestantse Kerk, stimuleert activiteiten op het grensvlak van geloof en samenleving. Dit doet het fonds door subsidie te geven aan grote en kleine initiatieven op het gebied van drie thema’s: verbinden, christelijk geloof actualiseren en praktiseren, en ontmoeting tussen levensbeschouwingen bevorderen. Met het uitreiken van de Jongerenprijs wil Kerk en Wereld jongeren stimuleren om de wereld mooier te maken voor andere jongeren, met een project op het grensvlak van geloof en samenleving.

Meer over fonds Kerk en Wereld: