Materialen voor Wereldvluchtelingendag 2023

Sta in de week van 20 juni, Wereldvluchtelingendag, stil bij het lot van mensen wereldwijd op de vlucht. Kerk in Actie heeft liturgiesuggesties, een actie om vluchtelingen in je omgeving te verrassen en een handleiding om plaatselijk een wake te organiseren.

Wereldwijd zijn tientallen miljoenen mensen op de vlucht. Vaak vinden ze opvang in eigen land of de buurlanden. Soms trekken ze verder, op zoek naar een veilige plek en een betere toekomst. Overal bieden kerken hulp aan deze mensen in nood.

Stilstaan bij lot vluchtelingen

Kerk in Actie heeft diverse materialen en activiteiten ontwikkeld voor protestantse gemeenten om in juni stil te staan bij het lot van vluchtelingen. Alle handleidingen, draaiboeken, een poster, een flyer, diverse werkvormen voor kinderen en jongeren en collectematerialen zijn te vinden op de pagina ‘Materialen voor Wereldvluchtelingendag’ in de online ideeënbank.

Direct naar alle materialen voor Wereldvluchtelingendag

Materialen voor Wereldvluchtelingendag

In de online ideeënbank vind je liturgiesuggesties voor een kerkdienst waarin je samen kunt stilstaan bij het lot van mensen op de vlucht, inclusief zij die met een vluchtverhaal naar Nederland zijn gekomen. Met kinderen en jongeren in je gemeente of in een kliederkerkviering kun je aan de hand van diverse werkvormen nadenken over het is om een vluchteling te zijn.

Op 25 juni wordt er in kerken gecollecteerd voor het werk van Kerk in Actie-partner Renacer. Zij begeleiden kwetsbare jongeren in Colombia om te voorkomen dat ze in handen van mensenhandelaren vallen.

Met de actie 'Deel je tafel' kun je vluchtelingen en statushouders uitnodigen voor een gezamenlijke maaltijd, met de actie 'Deel je cake' verras je hen met een zelfgebakken cake. Daarnaast is er een handleiding om een plaatselijke wake te organiseren. Hiermee vergroot je de betrokkenheid bij en inzet van mensen in de samenleving bij het vluchtelingenvraagstuk.

Huis-aan-huiscollecte

In de week van 20 t/m 25 november is de landelijke collecteweek van Kerk in Actie voor vluchtelingen en ontheemden in Oekraïne. We zijn op zoek naar lokale coördinatoren die de collecte in hun wijk of dorp willen organiseren. Aanmelden kan via kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.

Webinar 16 mei

Meer weten hoe je de materialen gebruikt en de acties kunt organiseren in je gemeente? Meld je aan voor het (gratis) webinar over Wereldvluchtelingendag op dinsdag 16 mei.

Naar alle materialen voor Wereldvluchtelingendag

Lees hoe Kerk in Actie kwetsbare vluchtelingen in Griekenland helpt: