Eeuwigheidszondag - Ideeën uit het land

Tijdens de laatste zondag van het kerkelijk jaar, op 21 november, staan veel gemeenten stil bij de mensen die het afgelopen jaar zijn overleden. In Kudelstaart blijft de overledene in het midden van de gemeente door een kruik voor tranen.

Kruik voor tranen - Kudelstaart

Kunstenaar Mark van Kuppevelt ontwierp voor de kerk in Kudelstaart een bronzen ‘kruik voor tranen’. De hoogte van de kruik is 60 cm. In de kruik staat de tekst Doe mijn tranen in Uw kruik gegraveerd, naar Psalm 56:9. De gemeente heeft vervolgens plastic ‘tranen’ laten maken in de kleur brons. Een traan is een ellips van ongeveer 2 cm.

Ieder jaar worden de naam en de datum van overlijden van de overledene op zo’n traan geschreven. In de dienst op Eeuwigheidszondag noemt de voorganger de naam van de overledene. Een familielid of anders betrokkene neemt de traan in ontvangst en doet deze in de kruik. Zo blijft de overledene in het midden van de gemeente. De voorganger kan, als hij/zij de traan overhandigt, uitspreken: "doe mijn tranen in Uw kruik".

Daarna wordt de gemeente uitgenodigd om, als men dat wil, naar voren te komen, een blanco traan van het bord te pakken en in de kruik te doen, als nagedachtenis aan iemand die men persoonlijk wil herdenken. Tot slot doet de ouderling van dienst een blanco traan in de kruik ter nagedachtenis aan alle slachtoffers van het afgelopen jaar, waar ook ter wereld.

Coronaherdenking in dorp of stad - Op goed gerucht

De predikantenbeweging ‘Op Goed Gerucht’ biedt een toolkit aan waarmee gemeenten een coronaherdenking kunnen organiseren. "Een coronaherdenking biedt de mogelijkheid om je als stad, dorp te verbinden met elkaar, ook al is alles nog onzeker en is de crisis nog niet voorbij. Het gezamenlijk herdenken van corona en de coronadoden is nog nauwelijks gedaan. Een mooie taak om daar als kerk,  pioniersplek of geestelijk verzorger het voortouw in te nemen", aldus de initiatiefnemers.

Lichtje branden - ‘s-Gravenzande

De gemeenteleden van de Noorderbrug te ‘s-Gravenzande hebben vorig jaar het initiatief genomen om de kerk op de middag van de Eeuwigheidszondag te openen voor allen die een lichtje willen branden. De kaarsen van de kerkdienst die ochtend kunnen dan opnieuw aangestoken worden. In de ruimte klinkt passende muziek. Ook dit jaar kan ieder die dat wil een lichtje branden. De andere wijkgemeenten worden uitgenodigd om mee te doen. Mark Verrips: "Zodat ieder mens in ons dorp weet dat je in één van de kerken de doden kan gedenken."

Troost uitdelen

Verschillende gemeenten geven aan dat ze nabestaanden graag een boekje met troostende teksten geven. Dit soort boekjes zijn o.a. te krijgen bij de bijbelvereniging en de Protestantse Kerk. Jaap van Middendorp: "Het zijn boekjes die alom worden gewaardeerd en troost, hoop en liefde verspreiden. Na de dienst kunnen de boekjes worden meegegeven aan de bezoekers of worden neergelegd om meegenomen te worden. Het is een laagdrempelige manier om de warme woorden van het Evangelie op een ontspannen manier te delen."

Beeld: Kruik voor tranen - Protestantse Gemeente Kudelstaart