In goed vertrouwen: materiaal voor belijdeniscatechese

‘In goed vertrouwen’ van ds. Evert van der Veen is een methode die een handvat kan bieden bij catechese en geloofsgesprekken in de voorbereiding op belijdenis doen. In onder andere Voorthuizen en Zwijndrecht maken ze graag gebruik van deze methode.

In zeventien pakkende hoofdstukken zet ds. Evert van der Veen de kernpunten van het christelijk geloof neer. Met handzame informatie, gespreksvormen en creatieve verwerking vanuit de apostolische geloofsbelijdenis. Daarmee is dit boek een prachtige hulp voor gespreksgroepen van jongeren/jongvolwassenen en voor belijdeniscatechese.

Een hernieuwd gesprek

Ds. Diemer de Jong van de Gereformeerde Kerk Voorthuizen geeft aan dat hij en zijn collega het boek al jarenlang met veel plezier gebruiken voor de belijdenisgespreksgroep in hun gemeente. “Er staat voldoende informatie in voor kennisoverdracht, maar wat net zou belangrijk is: er staan allerlei teksten en opmerkingen in voor een goed gesprek. Wij noemen het als collega’s wel eens het prikbord boven je bureau of de kaarten en plaatjes onder de magneetjes op je koelkastdeur: altijd weer goed voor een nieuwe gedachte of een hernieuwd gesprek.”

Ook voor de gezamenlijke belijdeniscatechese van De Hoeksteen en de Bethelkerk in Zwijndrecht wordt dit boek gebruikt. Ds. Annelene Metz: “In 'In goed vertrouwen' komen alle basisonderwerpen uit het christelijk geloof aan de orde op een toegankelijke manier. Het is een bron van kennis voor wie nog niet zo vertrouwd is met geloof en moedigt aan om (persoonlijk en samen) te onderzoeken hoe je je tot God verhoudt. De bijbehorende handleiding biedt een gevarieerd aanbod aan gespreksmogelijkheden.”

Materiaal belijdeniscatechisatie

Het materiaal bestaat uit een werkboekje en een handleiding.

Foto is gemaakt tijdens een belijdenisdienst in de protestantse gemeente te Gees. Ds. Bart Breunesse ging voor in deze dienst.