Kerk in Actie start Actie Sprinkhaan voor noodlijdende boeren Oost-Afrika en Zuid-Azië

Nog nooit was het zo erg als nu. Sprinkhanenzwermen, soms zo groot als de provincie Utrecht, vreten Oost-Afrika en Zuid-Azië kaal. Boeren in landen als Ethiopië, Zuid-Soedan en Pakistan raken hun oogst en daardoor hun inkomen kwijt. Kerk in Actie is een hulpactie gestart en vraagt kerken een extra collecte te houden voor deze grote nood.

“Ik was even aan het uitrusten toen ik opeens een enorm lawaai hoorde. Ik rende naar buiten en zag dat de lucht boven mijn veld vól sprinkhanen was”, vertelt boer Hussain uit Pakistan. Een zwerm sprinkhanen bestaat uit maar liefst 50 miljoen sprinkhanen. Een woestijnsprinkhaan heeft altijd honger en eet per dag zijn eigen gewicht aan alles wat groen is. Zo kan een zwerm de dagelijkse hoeveelheid voedsel voor 2500 mensen opeten.

Trommels

“Mijn oogst!, dacht ik en ik verstijfde van angst”, gaat Hussain verder. “Ik rende terug naar huis en belde in paniek naar een organisatie die alle boeren in de omgeving op dit moment had voorbereid. We hadden van hen een machine gekregen die een geluid maakt waar sprinkhanen niet van houden. Ik vertelde dat mijn katoenveld werd aangevallen. Ze legden me precies uit wat ik moest doen. Ik ging terug naar mijn veld en zette de geluidsmachine aan. Familie, buren, iedereen kwam helpen. We sloegen op trommels en hadden rokende fakkels. Zo joegen we de sprinkhanen weg. Het heeft ons meer dan een uur gekost. De schade viel mee, gelukkig. Maar deze sprinkhanenplaag is een enorme bedreiging voor de voedselzekerheid in Pakistan. We zijn de gevolgen van de coronacrisis nog niet eens te boven, en nu dit!”

‘Ik verstijfde van angst: mijn oogst!’

Armoede

Na corona maakt de sprinkhanenplaag de armoede in veel landen nóg groter. Kerk in Actie ondersteunt boeren met het opzetten van waarschuwingssystemen en voedselnoodhulp. Doe mee! U kunt een gift overmaken op NL 89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie in Utrecht o.v.v. noodhulp sprinkhanen. Hartelijk dank!

kerkinactie.nl/sprinkhanen

Foto: ANP