Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Kerken luiden noodklok voor vluchtelingenkinderen Griekenland

Op dinsdag 29 september om half tien ‘s ochtends luiden kerken rond het Plein in Den Haag en in heel Nederland acht minuten en 20 seconden de kerkklokken. Deze dag wordt de petitie #500kinderen overhandigd aan de woordvoerders asiel & migratie van de Tweede Kamer. Deze petitie is mede ondertekend door veel plaatselijke gemeenten, predikanten en kerkleden.

Acht minuten en 20 seconden, dat is precies 500 tellen. 500 is het aantal minderjarige asielzoekers dat Nederland op zou moeten nemen uit vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden. Dat vinden meer dan 100.000 ondertekenaars van de petitie #500kinderen (www.500kinderen.nl).

Dinsdag om half tien overhandigen 12 organisaties, waaronder VluchtelingenWerk, Defence for Children, Stichting Vluchteling en Kerk in Actie, de petitie aan de woordvoerders asiel & migratie van de Tweede Kamer. Deze petitie wordt gesteund door 173 gemeenten en 5 provincies, net als vele kerken, artsen, wetenschappers, (oud)politici van alle kleuren, prominenten, de groep voormalig onderduikkinderen en vele mensenrechten- en noodhulporganisaties.

Waken

Ds. Derk Stegeman van de Protestantse Kerk Den Haag: “We hopen dat onze noodklokken niet alleen op het Plein maar in heel Nederland te horen zullen zijn, en dat veel plaatselijke kerken dit gebaar over zullen nemen. Na het aanbieden van de petitie willen we vanuit de Haagse Gemeenschap van Kerken ook een wake houden voor de #500kinderen. Waken, dat betekent voor mij wakker zijn, alert blijven en oog hebben voor mensen in nood. Waken is een verbindend gebeuren: iedereen, christelijk, anders religieus of niet-religieus kan eraan meedoen en wakker blijven, waken. Laten we ons hart openen voor de kinderen uit Griekenland!”

De wake voor de #500kinderen wordt gehouden in de Grote of Sint-Jacobskerk (adres: Rond de Grote Kerk 12, 2513 AM Den Haag). Het is een wake van 30 minuten. Belangstellenden zijn van harte welkom deel te nemen, na het aanbieden van de petitie. Het is ongeveer 15 minuten wandelen van Plein (aanbieden petitie) naar de Grote Kerk.

Luid de klokken - open de kerk

Doet u ook mee? Wat zou het mooi zijn als in vele gemeenten in Nederland om 9.30 uur de kerkklokken worden geluid - en wakes worden gehouden. We hopen dat u hieraan mee wilt doen. Alvast bedankt en heel fijn als u een foto van uw lokale activiteit met ons wilt delen (#500kinderen). U kunt uw foto sturen naar info@protestantsekerk.nl

Lees ook: gebed voor onze politici bij de opvang van vluchtelingenkinderen uit Griekenland