Nationale Iftar in teken van ‘Geloof in vrede’

Op maandag 25 april vindt de 4e Nationale Iftar plaats in het Leonardo Royal Hotel in Scheveningen. Een Iftar is de maaltijd die gedurende de vastenmaand ramadan door moslims genuttigd wordt direct na zonsondergang. René de Reuver, scriba generale synode, is bij deze iftar aanwezig. De dagvoorzitter is Erik de Baedts, directeur van het Vredespaleis. Verder zal minister Karien van Gennip van sociale zaken een toespraak houden.

Geloof in vrede

Het thema dit jaar is ‘Geloof in Vrede’. De initiatiefnemers willen hiermee het belang van vrede benadrukken in tijden van groeiende onzekerheid en polarisatie. Tijdens de maaltijd wordt aan de hand van stellingen de dialoog met elkaar gevoerd rond dit thema, om zo het ontvangen en delen in de ontmoeting met anderen te bevorderen.

Diversiteit

Tweehonderd vertegenwoordigers van de in Nederland aanwezige religies en levensbeschouwingen, voorzitters van vooraanstaande Nederlandse maatschappelijke organisaties, politici en ambassadeurs van een aantal landen nemen deel aan deze avond. René de Reuver: “Als Protestantse Kerk vinden wij het belangrijk om bij te dragen aan de eenheid en diversiteit op deze avond, die symbool staat voor de Nederlandse samenleving waarin wij kerk mogen zijn. In de ontmoeting met anderen leren wij te ontvangen en te delen.”

Samenwerking

De Protestantse Kerk in Nederland is net als voorgaande jaren betrokken als mede-organisator van deze avond en werkt hierbij samen met de Nederlands - Turkse Ondernemersvereniging (HOTIAD) en het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO).

Zie ook:

Foto: Nationale Iftar 2022