Nieuwe kerkapp: uw gemeente altijd bij de hand

Winkelen, een route opzoeken, banksaldo checken: alles wat we belangrijk vinden staat tegenwoordig op onze telefoon. “De kerk hoort daar ook te zijn,” vindt Henrik Wienen van Donkey Mobile. Het it-bedrijf bouwde een app waarmee uw eigen kerk nu ook op een smartphone te vinden is. Iedere protestantse gemeente kan er gebruik van maken. Voor de eerste 80 aanmelders is er een gunstige aanbieding!

Henrik Wienen bouwde jarenlang apps voor grote kledingmerken en dacht steeds: “De smartphone neemt al een essentiële rol in in onze communicatie en dat gaat de komende jaren niet minder worden. Dit zou ook echt handig zijn voor mijn kerk.”

Een app voor mijn kerk

Twee jaar geleden was het zover: Donkey Mobile begon aan het bouwen van een speciale app voor kerken. Er werd een samenwerkingsverband gesloten met de Protestantse Kerk in Nederland. Jurjen de Groot, directeur dienstenorganisatie Protestantse Kerk, is blij met de samenwerking: “Als dienstenorganisatie willen we plaatselijke gemeenten helpen om zo goed mogelijk te communiceren met leden. Wij zagen al langer de opkomst van de smartphone en de noodzaak voor een plaatselijke gemeente om daar op een goede manier aanwezig te zijn. Tegelijk zijn we geen technologiebedrijf en willen dat ook niet worden. Met het product en belangrijker nog de productvisie van Donkey Mobile hebben we een partner die ons in staat stelt kerken te helpen zonder zelf ontwikkelaars in dienst te nemen.” Henrik Wienen vult aan: “Het is de missie van Donkey Mobile kerken te ondersteunen met het beste van mobiele technologie en dit partnerschap helpt ons daarbij. De Protestantse Kerk toont leiderschap door kerken te helpen op een inspirerende manier aanwezig te zijn op ons meest gebruikte communicatiemiddel.”

Handigheidjes

De nieuwe kerkapp heeft veel nieuwe mogelijkheden. Wienen: “Interne communicatie binnen de gemeente wordt heel makkelijk op deze manier. We hebben een unieke tijdlijn gecreëerd die ervoor zorgt dat de communicatie persoonlijk en dynamisch is. Alle gegevens zijn beveiligd. Als gemeentelid deel je nooit meer informatie dan je zelf wilt.” Ook kan met de app elektronisch gecollecteerd worden. “Mensen hebben steeds minder cash geld bij zich, dus deze app maakt het diaconieën makkelijker. Met één druk op de knop is een bedrag naar keuze overgemaakt voor de collecte van de week.”

In zijn eigen Jacobikerk ervaart Wienen dat door het gebruik van de app de gemeente voor mensen dichterbij komt. Roosters van bijbelkringen, kindernevendiensten, de gemeentegids, je kunt ze allemaal online delen. Wienen: “In de appgroep van mijn eigen bijbelkring kunnen we last minute afspreken hoe laat we beginnen en de navigatie wijst me naar het adres van samenkomst van de avond.” Nu het in coronatijd niet mogelijk is met de hele gemeente samen te komen, biedt de app de mogelijkheden het onderling contact niet te verliezen. Wienen: “Bij alle kerken merk ik dat het nu echt een tool is om met elkaar in contact te komen en een gemeente te vormen.”

Sneller informeren

De protestantse gemeente Benschop heeft de nieuwe app onlangs aangeschaft en is nu bezig met de opstart. “Ik ben ervan overtuigd dat deze kerkapp de communicatie binnen de kerk zal verbeteren en de gemeente onderling nog hechter maakt,” vertelt Willy Rietveld, voorzitter van het college van kerkrentmeesters. “We kunnen mensen bijvoorbeeld veel sneller informeren over het wel en wee van mede-gemeenteleden, bij een evenement of gebeurtenis of als er iets wordt aangepast aan een dienst.” De mogelijkheid voor een (beveiligde) gemeentelijst met foto´s in de app spreekt Rietveld erg aan. “Voor nieuwkomers in de kerk wordt het makkelijker om contact te leggen en de gemeente te leren kennen.”

Via de nieuwe kerkapp kan er straks in Benschop ook elektronisch gecollecteerd worden. Rietveld: “Veel jongeren hebben geen contant geld meer op zak. We verwachten dat de kerkapp zich gaat terugbetalen met de extra inkomsten uit digitale collectes in de toekomst.” Rietveld koos voor Donkey Mobile omdat bij hun app gebruikersgemak voorop staat. “Het team van Donkey Mobile is flexibel en toekomstgericht. We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe app voor de toekomst een veelbelovend communicatiemiddel is.” Het is nog wel spannend of jong én oud de kerkapp gaat gebruiken. “We gaan zorgvuldig te werk en willen niemand uit de gemeente vergeten, daarom voeren we het stapsgewijs in.”

Meld uw gemeente aan

Alle protestantse gemeenten in Nederland kunnen gebruik maken van het Donkey Mobile platform. Na aanschaf van de app hoeft een gemeente zelf niets aan de techniek te verzorgen, dat komt voor rekening van Donkey Mobile. Wienen: “Wij zorgen ervoor dat de app helemaal goed in de app store komt te staan.”

Op de website van Donkey Mobile is alle informatie over de nieuwe app overzichtelijk te  vinden. Ook is er de mogelijkheid een online demonstratie te kijken of Henrik uit te nodigen voor een demo-avond in uw gemeente.

donkeymobile.app/pkn

Foto: Donkey Mobile