Vacaturetijd? Tijdelijke predikant past op de winkel

Ruim een half jaar na de lancering van de ‘ambulant predikant’ zijn er al tientallen matches gemaakt tussen gemeenten en predikanten. Ds. Philip van Wijk ging als een van de eerste predikanten in deze nieuwe functie aan de slag. “Als tijdelijke predikant pak je de zaken op die prioriteit hebben.”

Sinds september 2019 kunnen gemeenten gebruik maken van een , bijvoorbeeld in vacaturetijd of bij ziekte van de eigen predikant. Ds. Philip van Wijk (62) is sinds zeven maanden als ambulant predikant verbonden aan de Protestantse Gemeente Rijnsburg. “Al vrij snel na mijn selectieproces werd ik gebeld dat er een mogelijke match was. Aanvankelijk vroeg ik me af of de gemeente en ik qua kleur voldoende bij elkaar zouden passen. Maar ik ging open het gesprek in, en dat was wederzijds. Het moderamen van de kerkenraad gaf aan dat de gemeente graag veelkleurig wil zijn, mijn witte toga was dus geen probleem.” In de Protestantse Gemeente Rijnsburg zijn momenteel drie van de vijf predikantsplaatsen vacant. Van Wijk is in principe aangesteld tot er in ‘zijn’ wijk een nieuwe predikant wordt bevestigd.

Ambulant versus interim

Een ambulant predikant is niet hetzelfde als een interim-predikant, benadrukt Van Wijk. “Een interimmer begeleidt veranderingsprocessen, bijvoorbeeld als er sprake is van een crisissituatie of een bezinningsproces op de toekomst van de gemeente. Als ambulant predikant maak je geen nieuw beleid: je past vooral op de winkel tot er een nieuwe gemeentepredikant is.” Dat ‘op de winkel passen’ duidt hij niet negatief. “Voor een gemeente die al wat langer vacant is, kan het heel fijn zijn om weer een ‘gezicht’ te hebben. Bovendien heb je met een tijdelijke predikant weer even het hele pakket in huis: van pastoraat tot catechese. Samen stem je af welke zaken prioriteit hebben.” Een ambulant predikant wordt - net als een interim-predikant - aangesteld en gedetacheerd via de mobiliteitspool. “De dienstenorganisatie bemiddelt tussen de gemeente en de predikant, en regelt de rechtspositie van de predikant. Dat scheelt de gemeente een hoop regelwerk.”

Afbakenen

Omdat een ambulant predikant aangesteld wordt voor een formatie van maximaal 0,5 fte is het belangrijk om de werkzaamheden goed af te bakenen. Van Wijk: “Zelf heb ik twee hoofdtaken: ik ga twee keer per maand voor en ik doe een deel van het crisispastoraat. Daarnaast ben ik regelmatig aanwezig bij kerkenraadsvergaderingen, om te weten wat er speelt.” Hoewel hij zich niet bemoeit met beleidszaken kan hij de kerkenraad soms wel adviseren, aldus de predikant. “De gemeente in Rijnsburg heeft recent een fusieproces achter de rug. Ik heb de suggestie gedaan om verschillende gesprekken in de wijkgemeente te organiseren, en te horen wat er op dit moment leeft. Met dat voorwerk kan de volgende predikant dan aan de slag.”

Dienstbaar

Ambulant predikanten hebben niet alleen een beperkte functieomvang, maar ook beperkte tijd. Ze blijven voor enkele maanden tot maximaal twee jaar verbonden aan een gemeente. Daarom is voldoende ervaring een belangrijke vereiste voor de functie. Van Wijk: “Je moet snel kunnen zien wat er speelt in de gemeente en de kerkenraad, en hoe de verhoudingen liggen. Als gemeentepredikant kun je een half jaar de tijd nemen om overal rustig in te komen, maar als ambulant predikant heb je die tijd niet. Daarom helpt het als je in meerdere gemeenten hebt gestaan: dan weet je hoe en waar je snel de juiste informatie kunt verwerven.” De rol van ‘voorbijganger’ heeft voordelen, vindt hij. “Je bent net zo betrokken als in je rol van gemeentepredikant, maar op een ontspannen manier. Als over beleidszaken gesproken wordt, hoef je je nooit af te vragen of je als predikant wel in een bepaalde richting mee kunt, want je bent er maar tijdelijk. In die periode stel je je dienstbaar op aan de gemeente.”

Vraagt u zich af of de ambulant predikant ook iets is voor uw gemeente? U kunt contact opnemen met de mobiliteitspool voor vrijblijvende informatie of voor een intake: mobiliteit@protestantsekerk.nl.

Lees ook:

Foto: Freely