‘Van U is de toekomst’ inspireert tot kunst voor de Stille Week

Sinds deze week, de Stille Week, hangt in de Ontmoetingskerk in Lelystad een serie schilderijen, gemaakt door amateurschilders in de leeftijd van 15 tot 80 jaar. Zij hebben zich daarbij laten inspireren door het thema ‘Van U is de toekomst’.

Stille Week

Al een aantal jaren maakt het Pasencollectief, een interkerkelijke groep van momenteel 16 amateurschilders, kunstwerken rond een thema voor de Ontmoetingskerk. Dit jaar is dat het jaarthema van de Protestantse Kerk, ‘Van U is de toekomst’. Gemeentelid Ger Postma, die als hobby kaarsen decoreert, is de initiatiefnemer van het collectief. De 16 kunstwerken zijn deze week als een expositie te bewonderen in de kerk. Ger maakte daarnaast een kruiswegstatie van kaarsen die de lijdensweg van Jezus verbeeldt. Deze is ook in de kerk te zien en maakt ook onderdeel uit van de vieringen.

Van U is de toekomst

Ds. Klaas de Lange, predikant in de Ontmoetingskerk, vertelt dat het thema ‘Van U is de toekomst’ in september als thema voor de Startzondag is gebruikt. “We hebben het niet als een hoofdthema voor allerlei activiteiten door het jaar heen opgepakt, maar het thema sijpelt wel door in verschillende initiatieven en in ons beleidsplan, dus het thema zal hier de komende jaren wel vaker klinken.”

Kerk elke ochtend open

Deze Stille Week klinkt het thema in ieder geval in de interkerkelijke vespers van maandag tot en met woensdag, waar steeds een van de kunstwerken van het Pasencollectief centraal staat. En ook later nog, want de expositie is tot en met Hemelvaartsdag elke dag tussen 10 en 12 uur in de kerk te bewonderen. Die ochtendopenstelling dateert van maart 2020, het begin van de coronapandemie. “Dat is een gouden greep geweest. Er is nog geen dag voorbij gegaan zonder bezoekers”, vertelt Klaas de Lange. “Het gaf een enorme boost aan het verlangen naar ontmoeting. En zo lang het dat doel dient, gaan we hiermee door.”

Meer informatie: https://pg-lelystad.nl/kunst-en-kruiswegstatie-in-de-kerk/