Veertigdagentijdkalender 2023: Alles wat je doet voor een ander kan verschil maken

De nieuwe veertigdagentijdkalender heeft als thema ‘Uit liefde voor jou - ontvangen en delen’. Ds. Rianne van der Nagel-Meter schreef dagteksten over gastvrijheid en omzien naar de ander. “Kleine dingen kunnen een groot verschil maken, het gaat om alle beetjes bij elkaar.”

In de veertigdagentijdkalender staan verschillende bijbelgedeelten rond het jaarthema ‘Aan tafel!’, bijvoorbeeld over Jezus’ laatste avondmaal en zijn opdracht om steeds opnieuw brood en wijn met elkaar te delen. Het zet ons stil bij zijn overvloedige liefde voor ons, maar ook bij de opdracht om te delen van wat we zelf ontvangen hebben. Ds. Rianne van der Nagel-Meter, predikant in de Kruiskerk in Nijkerk, schreef de dagteksten van maandag 13 tot en met zaterdag 18 maart 2023.

Hoe beleef je de Veertigdagentijd zelf, en in de gemeente?

“Het is fijn om zo’n voorbereidingsperiode richting Pasen te hebben. Met een jong gezin heb ik niet altijd de rust om elke dag stil te staan. Een kalender met dagelijkse tekst helpt je daarbij. De Stille Week vind ik indrukwekkend, die heb ik nodig om daarna Pasen te kunnen vieren.

We zien de Veertigdagentijd ook in de kerk als tijd van bezinning. Ik hoor van veel gemeenteleden dat ze een kalender of dagboekje als steun ervaren om steeds weer bepaald te worden bij waar deze speciale tijd voor bedoeld is.”

Vast je zelf ook in deze periode?

“Niet altijd door iets te laten, maar vaak juist door iets te doen. Vorig jaar brachten we bijvoorbeeld zelfgebakken koekjes en kaartjes bij mensen die wel een steuntje in de rug konden gebruiken. Vroeger deed ik het wel: een droge boterham eten. Dat wat je uitspaarde ging in een spaarpotje voor een goed doel.”

Het gaat in Gods koninkrijk om dienstbaarheid. Hoe kunnen we dat als kerk vormgeven?

“Veel kerken doen dat al: ze zetten zich in voor vluchtelingen, doen bijvoorbeeld mee aan de kaartenactie van Kerk in Actie, of hebben een actie met de Voedselbank. Het is belangrijk dat we als kerk zien hoe we in onze directe omgeving echt van waarde kunnen zijn. Hoewel we als kerk soms denken dat we ons in de marge bevinden, zijn er tegelijkertijd zo veel mensen die zich - gedragen door geloof - inzetten in de samenleving. Ze geven taallessen aan nieuwe Nederlanders, lezen voor in de bibliotheek om de hoek om kinderen gelijke kansen te geven. Je kunt heel laagdrempelig iets van je eigen geloof laten zien.”

Je beschrijft in de kalender een uitspraak van Desmond Tutu: “Do your little bit of good where you are. It’s those little bits of good put together that overwhelm the world.” Hoe kan de kerk licht uitstralen?

“Het mooie vind ik de nadruk op ‘yóur little bit of good’. Het valt niet mee om in je eentje de hele wereld te verlichten, je mag dat doen op de plek waar jij bent. Het gaat om al die kleine beetjes. Als het donker is geeft een waxinelichtje al veel licht. Als kerk moeten we blijven kijken waar we van waarde kunnen zijn, en daarvoor bidden. Het lijkt soms niets te betekenen als je een kaartje naar iemand stuurt, maar al die kleine gebaren bij elkaar worden samen overweldigend goed. Alles wat je doet kan verschil maken, hoe klein ook.”

Een van je vragen in de kalender is: ‘Wanneer heb jij je geroepen gevoeld door God? En ben je op zijn uitnodiging ingegaan?’ Hoe is dat voor jou?

“Toen ik 16 was werden er vanuit onze kerk zendingsprojecten georganiseerd. Onze dominee vroeg of ik mee wilde met een reis naar het buitenland. Ik was eerst niet heel enthousiast maar liet me overhalen. In India bouwden we aan een kliniek voor aidspatiënten en deden we kinderwerk op een school. Het bracht me nieuwe ervaringen, nieuwe vrienden en mijn geloof kreeg er echt handen en voeten. Ik zag hoe de mensen daar hun geloof heel anders beleven. Het was iets van hun hele wezen, het raakte en prikkelde mij. Via die simpele uitnodiging van de dominee wees God mij een bepaalde richting op. Het was voor mij de eerste stap naar de theologiestudie. ”

Je raadt aan om naar het lied ‘You Say’ van Lauren Daigle te luisteren. Wat zegt dit lied jou?

In dit lied komt goed naar voren dat het echt verschil maakt met welke blik je naar jezelf kijkt. Lauren zingt: ‘U zegt dat ik waardevol en sterk ben, als ik mezelf maar niets voel’. Lukt het je om met Gods ogen naar de wereld en naar jezelf te kijken? Dan pas ga je zien dat er - ook al is er veel ellende in de wereld - op zoveel plekken nog mooie dingen gebeuren.”

Je schrijft dat je als dominee gewend bent om over het geloof te praten, maar dat dit met mensen in de buurt die niet geloven toch ‘andere koek’ is. Heb je tips?

“Je hoeft niet alle antwoorden te hebben. Het gaat erom dat je uitlegt wat geloven voor jou persoonlijk betekent. Hou het dicht bij jezelf: welke waarde heeft de kerk voor jou? Soms zie ik op tegen een ‘moeilijk’ bezoek. Dan bid ik: ‘God, dit is een beetje groter dan mezelf, wilt U me helpen?’ En ja, dan zijn er altijd woorden. Dan voel ik de Geest waaien en werken.”

Kalender bestellen