De visienota als meetlat: “Je ziet wat je al goed doet”

Gretha Bregman, kerkelijk werker bij de protestantse gemeente Rijsenhout, merkt dat kerkenraden graag vaker in gesprek zouden gaan over de toekomst van de kerk. Maar hoe pak je zoiets aan? Gretha organiseerde een sessie rondom de visienota tijdens een kerkenraadsvergadering.

“Veel mensen die zich willen verdiepen in de visienota, laten zich tegenhouden door de gedachte dat het veel tijd en energie zou kosten. Maar de nota is puntsgewijs opgebouwd, dus goed samen te vatten in een presentatie of filmpje. Zo heb ik als kerkelijk werker de visienota samengevat en gepresenteerd aan de kerkenraad. Na afloop waren ze allemaal enthousiast om de visienota zelf te gaan lezen en er verder mee aan de slag te gaan.”

Voortgang

“Want de visienota is niet alleen een document waarin het gaat over een verre toekomst. Het is een proces waarbij actie ondernomen moet worden. De nota is dan als een soort meetlat waar je de gemeente langs kunt leggen. Want je ziet niet alleen wat je nog meer kunt doen als kerk, maar juist ook wat je al wél goed doet! Verandering is een proces en de nota helpt kerken om zich bewust te zijn van hun voortgang.

Tekst gaat verder onder foto

Uiteindelijk is die verandering nodig in de kerk. Tijden veranderen, de samenleving verandert, dus moet de kerk hier ook in mee kunnen veranderen. Soms hebben mensen dan het gevoel dat er dan allemaal gekke nieuwe dingen moeten gebeuren dankzij de visienota. Maar als je je bewust wordt van de focusgebieden van de visienota, ontdek je allemaal kansen die je daarin kunt grijpen als gemeente.”

Inspiratie

“Om mijn kerkenraad bewust te maken van de visienota en hen te inspireren, heb ik met hen een korte sessie van nog geen half uur gehouden. Ik presenteerde een korte samenvatting van de nota en liet de deelnemers daarna in tweetallen doorpraten over de nota. Over wat de verschillende thema’s betekenen, voor hen persoonlijk en voor de kerk. Aan het eind mocht elk duo één tip of suggestie plenair delen.

Deze vorm werkte goed: de sessie kostte niet veel tijd en liet de kerkenraad toch goed bezinnen op de visienota. Aan het eind waren ze allemaal geïnspireerd om zelf verder aan de slag te gaan en zich verder te verdiepen in de nota. Dat zou ik andere kerkelijk werkers ook aanraden wanneer zij aan de slag willen met de nota: zorg dat de nota toegankelijk is - bijvoorbeeld door een samenvatting of filmpje - en dat mensen er in kleine groepen over in gesprek gaan. Zo houd je het laagdrempelig, maar raken mensen wel geïnspireerd.”

Download de visienota of vraag hem gratis aan. Ga naar de themapagina:

Lees ook: