'O kom, o kom, Immanuël' door 100 zangers van verschillende kerken

Jurjen de Groot, directeur dienstenorganisatie, over het lied van eenheid 'O kom, o kom, Immanuël' en de campagne #nietalleen. "Immanuël. God is met ons. We zijn niet alleen. Dat gevoel, dat geloof, is goed om juist in deze donkere dagen met anderen te delen."

Al maanden kunnen we slechts mondjesmaat naar de kerk. Ondanks het feit dat ik goed begrijp hoe belangrijk het is om ons aan de richtlijnen te houden, doet het me pijn dat het kerkelijk leven noodgedwongen op een lager pitje staat. Ik mis het samen zingen en ik weet dat ik absoluut niet de enige ben. Juist met Kerst zal het moeilijk zijn om niet mee te mogen zingen met de kerstliederen die ons zo dierbaar zijn. Het wordt een andere kerst dan we gewend zijn en gewenst hebben.

U geeft rust

Rond Pinksteren kwamen de Evangelische Omroep en de Protestantse Kerk met het lied ’U geeft rust Pijl naar beneden '. Zangers die alleen zongen, maar samen werden gemonteerd tot een prachtige video die bij velen een gevoelige snaar raakte. Het gaf mij in ieder geval het gevoel dat we door alles heen toch samen blijven zingen.

We werden overweldigd door de positieve respons. Ondertussen zijn we maanden verder, en zien we verwachtingsvol uit naar kerst. Daarom komt er nu een nieuw lied, een bewerking van het bekende lied ‘O kom, o kom, Immanuël’. Een lied van eenheid, dat de Protestantse Kerk samen met de EO, Rooms-Katholieke Kerk en zangers uit wel honderd verschillende kerken en gemeenten aan u aanbiedt. Samen zingen, dat blijven we doen!

Een klein gebaar: je bent niet alleen

Door de gedeeltelijke lockdown komen we minder onder elkaar. We beperken ons noodgedwongen tot de huiselijke kring. Terwijl kerst een feest is dat we gewend zijn samen te vieren. In deze adventsperiode zijn we met vele christelijke organisaties de campagne: ‘Je hoeft het #Nietalleen te doen!’ gestart. Juist in deze tijd, waarin veel mensen zich somber of eenzaam voelen, is het belangrijk om je omgeving te laten weten dat ze er niet alleen voor staan. Een klein gebaar kan een groot verschil maken.

Het is precies waar dit lied over gaat. Immanuël. God is met ons. We zijn niet alleen. Dat gevoel, dat geloof, is goed om juist in deze donkere dagen met anderen te delen. Dus doe mee en sluit u aan bij #Nietalleen, deel een #Nietalleen kaars of kaartje uit aan iemand in uw omgeving die het nodig heeft. Zodat die ander ook voelt dat hij niet alleen is, maar dat God met ons is. Immanuël!

Lied gebruiken in uw gemeente

Het nieuwe lied mag in alle gemeenten gebruikt en beluisterd worden. Kerken die het lied willen gebruiken, kunnen dat per email doorgeven aan Gerjo van Eijnsbergen via gerjo.van.eijnsbergen@eo.nl. Hij zet de naam van uw gemeente dan op de whitelist voor Youtube. Op deze manier kan het lied door velen tegelijk beluisterd worden.