Pasen: feest van de hoop

Met een gratis Paasglossy over hoop wil de Protestantse Gemeente Arnhem een positief geluid laten horen aan alle Arnhemmers. Ds. René de Reuver heeft de glossy gelezen.

‘Een geloof dat niet hoopt, is ziek’, zo schreef de bekende dominee Dietrich Bonhoeffer eens. Nu waaien er veel stormen die het vlammetje van de hoop willen uitblazen. Tegen de orkaan tegen eindeloos geweld in Syrië en andere delen van de wereld lijkt geen hoop bestand. De stormen van het gevoel van mislukken en er niet toe doen, van eenzaamheid en cynisme blazen de vlam van de hoop eerder uit dan aan.

Geen enkel vlam, ook die van de hoop, brandt niet vanzelf. Om te branden heeft ze zuurstof nodig. De vlam moet worden aangeblazen.

Pasen is niet het feest van ‘niet getreurd het komt toch goed’, maar het feest van de hoop. Hoop als kwaliteit van de ziel, gerichtheid van het hart, voorbij de horizon verankerd (Václav Havel). Het mooie van deze glossy is dat de Protestantse Gemeente van Arnhem deze niet pas met Pasen maar kort hiervoor, in de weken op weg naar Pasen heeft verspreid. Hoop heeft niets van doen met optimisme dat de stormen van het leven nauwelijks serieus neemt. De zuurstof waar de vlam van de hoop op brandt is het Pasen. Is het evangelie van de Levende die het van ons mensen lijden kent, draagt en weerloos als een lam aan gestorven is. Pasen vlucht niet weg uit het harde leven, maar houdt in de stormen en orkanen die over de aarde gaan de vlam van de hoop brandend. Pasen geeft hoop omdat Jezus ons leven deelt, draagt, verzoent en perspectief geeft, ‘voorbij de horizon verankerd’, tot op God.

De Arnhemse glossy illustreert dit met prachtige verhalen en foto’s(!). De ex-verslaafde Mark vertelt hoe hij nu meedoet in een tuintjesproject in Arnhem. Eerlijk merkt hij op: ‘het grootste probleem was dat ik eigenwijs was en me niet wilde laten helpen. Als mensen je helpen, accepteer het ook.’ Frank Bosman vertelt over een computerspel waarin je ‘de onderwereld’ pas kunt verslaan door je eigen leven te geven. Het is alsof je het evangelie leest….

‘Mens, waar haal je die hoop vandaan?’ Zo vraagt de glossy ten slotte. Ofwel: hoe blijft het vlammetje van de hoop branden? De glossy besluit: ‘Hoop is voor mij: ervaren dat je er niet alleen voor staat. (...) door die tekenen uit de natuur en de aanwezigheid van mensen ervaren dat Hij is er, ondanks verdriet en dood. Pasen vertelt mij dat leven sterker is dan de dood. Dat is de hoopvolle boodschap van Pasen.’

Prachtig om als kerk ook via een glossy een vindplaats van hoop te zijn.

Een hoopvol Paasfeest toegewenst!