Ds. René de Reuver: "Solidariteit en gerechtigheid leveren meer warmte dan goedkoop gas"

We gaan collectief verarmen. Om de energiecrisis kan niemand heen. Het was al duidelijk dat energiebesparing belangrijk is om de aarde voor iedereen leefbaar te houden.

Daarnaast krijgt iedereen nu te maken met forse prijsverhogingen door de gestegen inflatie, mede door de duurdere energie. Dat geldt voor mensen thuis maar dat geldt ook in de kerk. Met de stijgende kosten groeit ook de armoede. Hoe gaan we hiermee om?

Solidariteit nodig

De huidige situatie brengt grote onzekerheid met zich mee. Die onzekerheid raakt ook mij. Hoe hoog wordt mijn energierekening? En hoeveel geld ben ik straks kwijt aan boodschappen? Hoe krap wordt mijn budget? Maar ondanks deze persoonlijke vragen probeer ik - uitgedaagd door het evangelie - niet alleen aan mezelf te denken, maar me vooral af te vragen wie er harder geraakt wordt dan ikzelf. Deze solidariteit is volgens mij hard nodig in deze tijd om ervoor te zorgen dat we goed samen kunnen leven.

Kloof arm-rijk

De energiecrisis vergroot namelijk de kloof tussen arm en rijk. Internationaal, doordat de prijzen worden opgedreven door de hoogste bieder. Hierdoor komen landen met minder koopkracht letterlijk in de kou te staan. Maar ook in Nederland vergroot het de kloof. Juist mensen met een kleine portemonnee kunnen de klappen van de stijgende prijzen minder goed opvangen.

Geloven in delen

De stijgende prijzen brengen het gesprek over energiearmoede en duurzaamheid in een stroomversnelling. Plotseling gaat het niet alleen over keuzes op basis van onze waarden, maar zijn zij een financiële noodzaak geworden. Juist daarom komt het nu aan op gedeelde waarden als solidariteit, gerechtigheid en barmhartigheid voor mensen, ja voor de hele schepping.

Appel

De kerk staat voor forse opgaven. Allereerst diaconaal. Steeds meer mensen dreigen in armoede te vervallen. Zijn zij in beeld? Hebben we in het vizier hoe zij geholpen kunnen worden? Het doet een appel op alle gelovigen om juist in moeilijke tijden solidair met elkaar te zijn. Ook nu we zelf na moeten denken hoe de rekeningen betaald kunnen worden, mogen we anderen niet vergeten.

Crisis als kans

Hiernaast is het de uitdaging om het eigen huishoudboekje van de kerk op orde te houden. Hoe ga je om met de verwarming van kerkgebouwen? Is dit het moment om in te zetten op energiebesparende duurzame investeringen? Of, heel snel en praktisch: om samen te gaan kerken, zodat er op zondag maar één gebouw verwarmd hoeft te worden? Wie weet is deze crisis een kans om de zegen van samen kerk-zijn concreter te ervaren.

Samen delen concreet maken

Als derde heeft deze crisis ook de uitdaging in zich om samen delen op een ander vlak heel concreet te maken. De kerk heeft al heel lang en breed ervaring met hulp aan mensen die wat extra’s kunnen gebruiken. Veel gemeenten zijn betrokken bij de plaatselijke voedselbank. Of neem een voorbeeld aan het om juist in deze tijd als kerk een warm(t)emaaltijd te organiseren voor mensen die letterlijk en figuurlijk wel wat warmte kunnen gebruiken.

Energie en duurzaamheid

Het is duidelijk: geld is helaas de grootste drijfveer in de wereld. Steeds meer zien we de keerzijde van de door vrije markt en geld gedreven neoliberale doctrine. Door schade en schande ontdekken we hoe fundamenteel waarden als solidariteit, gerechtigheid en respect voor Gods schepping zijn.

Juist de kerk zou moeten laten zien dat andere principes leidend zijn. Solidariteit en gerechtigheid mogen wat kosten. Dat levert misschien geen financiële winst op, maar wel een betere samenleving.