Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud

“Wij kunnen de kerk niet redden, dat heeft Christus zelf al gedaan. Ik zie het als een opdracht om in vertrouwen aan de slag te gaan."

Mark Meuleman (34) is sinds 2016 jeugdouderling van de Hervormde Gemeente Wapenveld. “Het is mijn verlangen om jongeren te vertellen over die loffelijke daden, zodat zij hun hoop op God stellen en Zijn geboden in acht nemen.”

Naam: Mark Meuleman
Leeftijd: 34 jaar
Lid van: de Hervormde Gemeente Wapenveld
Ambt: jeugdouderling sinds mei 2016
Dagelijks leven: innovatiemanager bij Erdee Media Groep
Favoriete bijbeltekst: Wij zullen ze niet verbergen voor hun kinderen, maar aan de volgende generatie de loffelijke daden van de HEERE vertellen, Zijn kracht en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft. … zodat zij hun hoop op God stellen en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden in acht nemen. (Psalm 78:4 en 7, Herziene Statenvertaling)

“Het is mijn verlangen om jongeren te vertellen over die loffelijke daden, zodat zij hun hoop op God stellen en Zijn geboden in acht nemen.”

Wat bezielt je om ambtsdrager te zijn?
“Ik ben nu ruim vier jaar jeugdouderling. Toen ik werd gekozen, was ik daar eerst niet zo blij mee. We hadden net een paar weken een kind, ik zag het niet zitten. Maar toen de dominee in de week dat ik moest beslissen op bezoek kwam en uit Psalm 78 las, kwam dat binnen. In mijn jeugd heb ik ook horen vertellen van de grote daden van de Here God. Daar ben ik dankbaar voor en dat wil ik graag delen. Na overwegen en bidden heb ik het ambt mogen aanvaarden. Ik vind het bijzonder om te mogen dienen. Het kost ook energie, ik moet het combineren met mijn werk en een jong gezin. Maar als ik terugkijk zie ik dat God mij in al die jaren steeds weer tijd en ruimte heeft gegeven.”

Wat betekenen het geloof en de kerk voor jou?
“Ik voel me in het leven van alledag afhankelijk van de Here God, ik vraag of Hij mij wil leiden. Het gaat om een levende relatie met Hem, en leven van de vergeving van zonden door het volkomen offer dat Christus gebracht heeft. Dan mag je schuilen achter Zijn bloed. Geloven gaat met vallen en opstaan, weer omhoog getrokken worden, bij de hand genomen worden. De kerk is voor mij de plek waar de Heilige Geest werkt, waar de Bijbel open gaat, waar je God ontmoet. Ik heb die plek nodig om gevoed te worden, dat houdt me vast.”

De aanwezigheid van mensen onder de 40 jaar wordt gezien als de sleutel tot toekomstbestendigheid van de gemeente. Hoe is dat in jouw gemeente?
“We hebben in de gemeente 1450 leden, waarvan 200 tussen de 14 en 22 jaar. Van hen is een groot deel betrokken, daar zijn we blij mee. We denken na over hoe we ze kunnen interesseren. Vorig jaar hebben we gepeild hoe ze staan ten opzichte van geloof en kerk. Met hun reacties proberen we wat te doen. We hebben ook een redelijk grote groep jonge gezinnen. Het is mooi om te zien dat ook zij een taak in het jeugdwerk op zich willen nemen.” 

Spreken jullie in de kerkenraad over de toekomst van de gemeente? 
“Zeker. We hebben helaas te maken met een krimp in het ledental en de verwachting is dat dit de komende jaren zal doorgaan. Vier jaar geleden zijn we gestart met nadenken over de toekomst van het jeugdwerk, onder begeleiding van de HGJB. Er is een groeiplan gemaakt en onderzoek onder jongeren en hun ouders gedaan. Er is een ‘leerlijn’ ontstaan van 0-23 jaar. Tegelijkertijd is het goed om eens achterom te kijken. Wat heb je als gemeente gekregen? Onze gemeente is gezegend met een grote groep kinderen en jongeren. God zorgt voor Zijn kerk, beschermt en onderhoudt die.”

Ben jij het type dat de kerk wil redden of laat je je leiden door de beweging van Gods geest? 
“Wij kunnen de kerk niet redden, dat heeft Christus zelf al gedaan. Ik zie het als een opdracht om in vertrouwen aan de slag te gaan; God heeft ons een eigen verantwoordelijkheid gegeven. Het is bidden én werken. De volgende tekst uit Psalm 127:1 is belangrijk voor mij: Als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan.”

Het is 2050, jij bent dan 64 jaar. Wat hoop je op zondag in de kerk aan te treffen?
“Ik hoop een plek aan te treffen waar het Woord centraal staat en mensen van wie, vol verwachting van de Heere, een getuigenis uitgaat.”

Lees meer:

Was deze informatie zinvol?
We hebben uw feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we uw contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)