Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Belevings-puzzeltocht Driekoningen

Pijl naar links Ideeën

Met deze belevings-puzzeltocht neem je kinderen mee in het verhaal van de wijzen uit het oosten.

Doelen

  • De kinderen kunnen vertellen wat we op de feestdag Driekoningen vieren. 
  • De kinderen ontdekken een stukje van de impact van de reis van de magiërs door zelf ook ‘op reis’ te gaan.
  • De kinderen ontdekken hoe zij naar het Koningskind Jezus kijken, door hun geschenk te tekenen.

Benodigdheden

Voor de introductie: 

  • Gouden ster 
  • Geprinte puzzelopdrachten (evt. twee keer, zie downloads) 
  • Enveloppen en touwtjes en plakband om de opdrachten hoog op te hangen 
  • Envelop(pen) met gouden chocolademunten 
  • Pennen of potloden 
  • Evt. een laken om de tafel te bedekken tussen de opdrachten in 

Voor de verdieping: 

  • Wierook(stokjes) met aansteker 
  • Laptop met boxjes 
  • ‘Troon’ (grote stoel met mooi kleed erover)  
  • Koninklijk kleed en eventueel kroon voor Herodes 
  • Losgeknipte prints van de bijbelopdracht (zie downloads) 
  • Bijbels het liefst de Bijbel in Gewone Taal. Kan ook de MijnBijbel-app op een (of twee) telefoon(s) zijn 
  • Zaklamp 

Voor de verwerking: 

  • Laptop met boxjes met liedje ‘Wij zijn op weg 
  • Gouden ster 
  • Mirre in een mini-kommetje (je mag ook een andere lekker ruikende olie hiervoor gebruiken) 
  • Quizvragen (zie downloads) 
  • Zaklamp 

Voor de afsluiting: 

  • A4 met Bethlehem erop boven de deur 
  • Goud, wierook en mirre uit eerdere opdrachten 
  • Potloden en papier 

In de downloads

  • Puzzel-opdracht 1
  • Bijbelopdracht 2
  • Quizvragen

Introductie (10-20 min) ruimte 1

Voorbereiding: 

  • Maak een gouden ster en hang deze hoog in de ruimte op. 
  • Print en lees de puzzel-opdrachten, zodat je weet wat er gaat komen. Print eventueel p. 1 en 4 vaker, om meer kinderen tegelijkertijd te laten werken aan dezelfde opdracht. 
  • Bepaal aan de hand van de grootte van je groep en van de beschikbare tijd of je de kinderen samen alle opdrachten laat doen of in groepjes elk een andere opdracht laat doen. Je kunt ervoor kiezen om de vierde opdracht weg te laten, die duurt het langst. 
  • Doe de puzzel-opdrachten uit de bijlage in enveloppen en hang deze zo hoog op liefst vlak bij de ster dat de kinderen er niet direct bij kunnen, maar moeten samenwerken om ze te pakken/los te trekken. 
  • Maak ook één of twee enveloppen met gouden chocolademunten (bijvoorbeeld 2 per kind).

Uitvoering: 

  • Vertel de kinderen dat jullie aan de gang gaan met een ster vandaag. Wijs de kinderen op de ster, een hoge, heel heldere ster. Hebben de kinderen wel eens zo’n ster gezien? 
  • Vraag ook aan welk Bijbelverhaal de kinderen moeten denken. 
  • Vertel de kinderen dat in de enveloppen bij de ster de eerste opdrachten van vandaag zitten. Ze kunnen er niet zomaar bij, maar moeten samenwerken om de opdrachten te pakken te krijgen en te maken. Succes! 
  • Maak een gouden ster en hang deze hoog in de ruimte op.
  • Print en lees de puzzel-opdrachten, zodat je weet wat er gaat komen. Print eventueel pg 1 en 4 vaker, om meer kinderen tegelijkertijd te laten werken aan dezelfde opdracht.
  • Bepaal aan de hand van de grootte van je groep en van de beschikbare tijd of je de kinderen samen alle opdrachten laat doen of in groepjes elk een andere opdracht laat doen.

Help indien nodig bij het maken van de opdrachten. Help hen het liefst zo min mogelijk bij het pakken van de enveloppen! 

De antwoorden van de puzzels: 

  1. Antwoord op vragen: De feestdag is op 6 januari en heet Driekoningen. 
  2. Rebus: De heldere ster vertelt: een heel bijzonder kind is geboren: een Koningskind! 
  3. Cijfers die de letters van het alfabet zijn: Ga op reis en breng mooie geschenken mee! Het eerste geschenk is goud! 
  4. Woordzoeker: Volg je neus en ruik waar je heen moet! In het geval dat je deze opdracht laat vervallen, vertel je ze dat ze hun neus moeten volgen. 

Tip: steek in een andere ruimte in de kerk de wierook aan terwijl de kinderen aan de opdrachten werken. Anders kunnen ze hun neus niet volgen. 

Alle opdrachten klaar? Ruik maar waar je nu naartoe moet! 

Verdieping (10 min) ruimte 2

Voorbereiding: 

  • Zet één wierookstaafje klaar om te branden en leg er een paar naast om te laten meenemen. 
  • Zet een laptop met boxjes klaar met dit liedje over Herodes. Dit liedje geeft heel goed de reactie van Herodes weer. Vind je het wat kinderachtig voor jouw groep? Speel dan zelf Herodes (of nodig een gemeentelid uit om dat te doen!). Zet hiervoor een grote stoel (troon) neer en doe een koninklijk kleed om je schouders. 
  • Print de bijbelopdracht uit en schrijf er ‘priester’ en ‘schriftgeleerde’ op. 
  • Zorg voor verschillende Bijbels, het liefst de Bijbel in Gewone Taal. Dat kan ook via de app MijnBijbel op een telefoon. 

Uitvoering: 

  • Eerst focus je op de reactie van Herodes door: 
    • óf het liedje te luisteren/kijken. Richt de aandacht van de kinderen op de reactie van Herodes. 
    • óf zelf (of een gemeentelid) Herodes te (laten) spelen. Laat de kinderen de boodschap van de rebus aan Herodes vertellen. Herodes reageert vol angst en boosheid! Daar moet hij alles van weten én een stokje voor steken zonder dat de magiërs dat in de gaten hebben! 
  • Herodes roept zijn priesters en schriftgeleerden bij zich. Zij halen hun informatie hierover uit de Bijbel. De teksten vinden de kinderen op de papiertjes uit de bijlage.
  • Laat de kinderen in drie groepjes de teksten opzoeken en voor zichzelf lezen. Heb je een grote groep? Zorg dan voor dubbele briefjes en laat per onderwerp 2 groepjes aan de gang gaan. 
  • Heeft iedereen de tekst gevonden en gelezen? Dan mag ieder groepje het aan Herodes of de rest van de groep voorlezen. 
  • Herodes (of jij als groepsleider) geeft de kinderen de opdracht om het kind te gaan zoeken en precies uit te zoeken waar het woont en dan terug te komen om het te vertellen. Zo kan Herodes het kind ook eer bewijzen. 
  • De extra wierook mogen de kinderen als geschenk meenemen naar het Koningskind. 
  • Wijs de kinderen de weg naar de volgende ruimte door: 
    • óf met een zaklamp de ‘ster’ te zijn die ze mogen volgen (bedenk wel dat het hiervoor wat schemerig/donker moet zijn). 
    • óf door in de volgende ruimte het liedje Wij zijn op weg’ aan te zetten, waardoor ze op het geluid af kunnen gaan. 

Verwerking (10 min)

Voorbereiding: 

  • Zet in de ruimte de laptop met boxjes klaar met het liedje Wij zijn op weg’, een versie met tekst!
  • Print de quizvragen (zie downloads). 
  • Hang (een tweede) ster op in de ruimte. Je kunt ook weer teruggaan naar de eerste ruimte waar de ster nog hangt. Dan wel de spullen van de eerste opdracht bedekken met een laken of weghalen. 
  • Zet een mini-kommetje klaar met een klein beetje mirre (of iets wat daarop lijkt).

Uitvoering: 

  • Luister naar het liedje ‘Wij zijn op weg’. Dit liedje is een samenvatting van de reis die de kinderen tot nu toe ook gemaakt hebben. 
  • Er staat een mini-kommetje. Vraag de kinderen de volgende dingen te doen: 
    • Ruik er eens aan! Wat zijn de reacties? 
    • Voel eens een druppeltje op je huid. Wat zijn de reacties? 
  • Maak heel eenvoudig en snel teams van 2 tot 4 kinderen. Hoeveel teams er zijn maakt niet uit. 
  • Vertel dat jullie een quiz gaan doen. Veel antwoorden zullen ze niet weten, maar dat geeft niet! Je doet hem namelijk twee keer. De tweede keer zullen ze veel meer antwoorden weten. Zorg voor pen en papier voor elk team. 
  • In de eerste ronde mogen de antwoorden opgeschreven worden door de teams. Overleg zachtjes! 
  • Daarna volgt de tweede ronde. Jij staat achter een tafel. Alle teams krijgen een plek op gelijke afstand van de tafel. Nu mag er telkens een ander lid van het team zo snel mogelijk naar jouw tafel lopen om het goede antwoord te geven. Stel je de vragen kriskras door elkaar. 

Tip: je kunt ervoor kiezen om nu alle vragen open te stellen óf om de vragen meerkeuze te houden. Dat is afhankelijk van de kinderen in jouw groep. 

  • Wijs opnieuw de weg naar de laatste ruimte met behulp van je zaklamp. De mirre mag als derde geschenk meegenomen worden. 

Afsluiting (10 min)

Voorbereiding:

  • Hang een A4 op met ‘Bethlehem’ boven de deur van de laatste ruimte.

Uitvoering: 

  • Laat de kinderen hun geschenken op tafel leggen en ga de geschenken langs: 
    • Hoe kostbaar zijn ze? (Heel kostbaar, allemaal.) 
    • Aan wat voor persoon geef je zulke geschenken? (Al deze geschenken wijzen naar een bijzonder persoon. Niet iemand die zichzelf belangrijk vindt, maar die door andere mensen belangrijk gevonden wordt. Een heilig persoon.) 
    • De magiërs hadden deze geschenken mee toen ze bij het Koningskind op bezoek gingen. Wat zegt dat over het Koningskind? (Ga na wat dit voor jou zegt over dit kind en help de kinderen met het verwoorden van hun ontdekking.) 
  • Vraag de kinderen welk geschenk zij aan het koningskind zouden geven. Laat ze dit tekenen. Vervolgens kun je hierover met hen een (kindertheologisch) gesprek voeren.  

Tip: Wil je meer weten over Kindertheologie? Lees bijvoorbeeld dit artikel. 

  • Denk eens terug aan Herodes, hoe hij reageerde. De magiërs krijgen een droom die hen zei om niet naar Herodes terug te gaan. Ze namen dus een omweg terug naar huis. 
  • Sluit de avond af door alle kinderen een paar gouden chocolademunten mee te geven en hen naar huis te sturen ook met een kleine omweg!