Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Ik vergeet je niet. Herdenken met jongeren

Pijl naar links Ideeën

De jongeren staan stil bij de manieren waarop mensen herdacht worden, horen over hoe David Saul en Jonathan herdenkt en schrijven op hoe en wie zij zelf willen gedenken.

Doel

De jongeren weten hoe David Saul en Jonathan herdacht. Ze weten wat de betekenis is van de protestantse laatste zondag van het kerkelijk jaar en kunnen aangeven welke vormen van gedenken hen zelf aanspreken.

Benodigdheden

  • Bijbel
  • Pennen
  • Werkblad Ik vergeet je niet
  • Kaars
  • Aansteker/lucifers

In de downloads

  • Werkblad Ik vergeet je niet

Introductie

  • Vraag of de jongeren wel eens naar een begrafenis zijn geweest. Laat één of twee jongeren daar iets over vertellen als zij dat willen.
  • Vertel dat ook nadat iemand begraven of gecremeerd is, er manieren zijn om te denken aan deze persoon. Vraag of de jongeren hier voorbeelden van kunnen geven. Bijvoorbeeld: het graf bezoeken, een kaarsje aansteken, een gedenkhoekje maken, een lied luisteren dat je aan diegene doet denken, of een lied of gedicht schrijven over diegene.

Verdieping

Vertel dat in de verhalen die je gaat lezen, ook mensen herdacht worden.

  • Lees 1 Samuël 31 en laat de jongeren reageren op het verhaal.
    • Welke vragen roept het bij hen op?
    • Waarom wil Saul dood?
    • Hoe reageren de mensen van het volk Israël op zijn dood?
  • Lees daarna 2 Samuël 1: 1-4 en 17-27, het verhaal over het herdenken van Saul en Jonathan door David.
    • Vraag wat David doet en wat de jongeren daarbij opvalt.
    • David herdenkt niet alleen zijn vriend Jonathan, maar ook Saul, de man die het op zijn leven gemunt had. Wat vinden de jongeren daarvan?
  • Vertel dat in veel kerken elk jaar stilgestaan wordt bij mensen die overleden zijn. Dat gebeurt vaak op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Vraag of de jongeren deze gewoonte kennen en er wel eens bij zijn geweest.
    • Hoe werd er toen herdacht?
    • Hoe hebben ze dat ervaren?

Verwerking

  • Vraag de jongeren op te schrijven wie zij willen gedenken. Wie was diegene? Wat voor band had je met diegene? Wat betekende diegene voor jou? Wat is een belangrijke herinnering met of van diegene voor jou? Hiervoor kunnen ze het werkblad in de bijlage gebruiken.
  • Vraag of ze willen vertellen wat ze ingevuld hebben. Geef ook aan dat dit niet hoeft.
  • Hebben ze ideeën opgedaan van de anderen? Vraag hiernaar. 
  • Het werkblad kunnen ze bewaren. Misschien dat ze het later nog eens terug willen lezen.

Afsluiting

Steek een kaars aan. Vraag de jongeren diegene in gedachten te nemen die ze willen gedenken. Laat hen eventueel allemaal zelf een kaarsje aansteken. Sluit af met een gebed waarin je God dankt voor de mensen die veel voor de jongeren betekend hebben en waarin je vraagt om kracht wanneer het moeilijk is het verlies te dragen.

Tips

Let erop dat er jongeren kunnen zijn die iemand in hun omgeving verloren hebben. Dit verhaal kan dan veel bij hen oproepen. Houd dit goed in de gaten. Dit geldt ook voor het onderwerp zelfmoord. Het is niet het thema van de bijeenkomst, maar het komt wel aan de orde in het bijbelverhaal. Als je merkt dat dit vragen bij de jongeren oproept, zeg dan dat je een volgende keer op dit onderwerp terugkomt.