Lichtjesregen: overledenen gedenken met het hele dorp

Pijl naar links Ideeën

In november en december worden onze geliefde doden op vele manieren herdacht. Hoe doe je dit met het hele dorp?

Voorbereiding

• Neem contact op met andere kerken in de omgeving, misschien willen ze meedoen.
  • Neem contact op met de plaatselijke basisschool en vraag of de kinderen een tekening of een gedicht kunnen maken over fijne herinneringen die ze hebben aan iemand die overleden is. Meld erbij dat de tekeningen op de avond van de gedenkbijeenkomst in de kerk zijn opgehangen.
  • Koop 2000 waxinelichtjes en een aantal aansteekkaarsen.
  • Regel/huur genoeg ‘tenten’ waaronder de lichtjes droog kunnen staan.
  • Regel/huur windschermen.
  • Regel/huur marktkramen.
  • Koop zand waar de waxinelichtjes in kunnen staan.
  • Kijk of het buitenprogramma georganiseerd kan worden bij een boom waar kaartje aan
    gehangen kunnen worden.
  • Vraag een koor en muzikanten voor in de dienst en tijdens het aansteken van de lichtjes.
  • Zet een bericht in het kerkblad en in het huis-aan-huisblad. Bezorg eventueel ook flyers met
    een uitnodiging huis aan huis. Hieronder een voorbeeldtekst, aan te passen aan de plaatselijke situatie.

[voorbeeldtekst]
    Uitnodiging Lichtjesregen
    De [initiatiefnemers] nodigen iedereen, jong en oud, uit om op [dag en tijd] samen lichtjes aan te steken in [locatie]. We doen dat ter herinnering aan geliefden die we hebben verloren, in verbondenheid met elkaar. Om [tijd] is er in de kerk een moment van bezinning met muziek, een gedicht, een gebed, een verhaal. Rond [tijd] zullen we buiten [aantal] waxinelichtjes aansteken. Iedereen mag meedoen! In het donker maken we een zo een zee van lichtjes. Neem kinderen, grootouders, buren en vrienden mee!

Voorafgaande aan de lichtjesregen

Zet de tenten, marktkramen, de waxinelichtjes (in het zand) en de aansteekkaarsen klaar. Zorg dat de kerk er sfeervol uitziet. Hang de kindertekeningen en/of gedichten op in de kerk.

Het programma in de kerk

Zorg dat het programma in de kerk voor iedereen toegankelijk is. Zing dus niet alleen kerkliederen, maar ook popliederen en/of klassieke muziek. Hieronder een  voorbeeldprogramma, aan te passen aan de plaatselijke situatie.

[voorbeeldprogramma]

• SAMENZANG: Welkom vrienden, goede buren
  • KOOR: zingt ‘Als alles duister is…’
  • WELKOM en gebed
  • SAMENZANG: Lied 221: ‘Zo vriendelijk en veilig als het licht’
  • GEDICHT
  • WITTE ROZEN
  • PARABEL VAN DE BOOM
  • MUZIEK: ‘Dat ik je mis’ van Maaike Ouboter
  • VERHAAL
  • ZEVEN KAARSEN
  • KOOR: zingt ‘Ik zal er zijn’
  • MEDEDELING
  • SLOTLIED: You raise me up

Iedereen loopt aan het eind van de viering (met de paaskaars) naar buiten.

Het programma buiten

• LICHTJES AANSTEKEN
  • DOEDELZAKMUZIEK (of iets anders)
  • NAAM SCHRIJVEN op een kaartje en aan een grote tak hangen