Kerken en geloofsgemeenschappen hebben zich als een mozaïek ontwikkeld tot een diversiteit aan kerkplekken binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Van grotere en kleinere meer traditionele gemeenten tot pioniersplekken, leefgemeenschappen, kliederkerken, monastieke initiatieven en meer. Met deze verbinding tussen bestaande en nieuwe vormen kan de kerk als geheel meer aansluiting vinden bij een samenleving die steeds diverser wordt.
Het kunstwerk ‘Mozaïek van kerkplekken’ waarin kunstenaar-pionier André Bikker eerder deze thematiek verbeeldde, was de inspiratiebron voor een eerste ‘Mozaïeklied’. Daarna volgde het tweede. Beide even aansprekend, maar uiteenlopend qua tekst en stijl, toonzetting en uitvoering.
Als een meesterwerk
Het lied ‘Als een meesterwerk’, gemaakt door Rineke de Wit, Ria van Buuren en Laurens Post, heeft het karakter van een evangelisch lied (lichte muziek), te begeleiden op piano of door een muziekgroep.
Bladmuziek (inclusief voor piano, melodie en akkoorden)
Een kerk als levend mozaïek
‘Een kerk als levend mozaïek’, een meer klassiek, strofisch lied, is het werk van Egbert van der Stouw en Marcel den Dulk. Zij maakten bij hun tekst twee verschillende melodieën, die beide bedoeld zijn voor samenzang met de hele gemeente, te begeleiden op orgel of piano.
Melodie 1
Melodie 2
De liederen, bladmuziek, teksten en filmpjes zijn vrij te gebruiken.
Illustratie: Kunstwerk ‘Mozaïek van kerkplekken’
© Protestantse Kerk in Nederland (www.protestantsekerk.nl)
Beeldend kunstenaar en missionair pionier André Bikker schilderde dit kunstwerk ‘Mozaïek van kerkplekken’ als action painting bij de presentatie van het onderzoeksrapport ‘Over speelruimte en spanning’ op 30 mei 2018 in Amersfoort. Het licht van God waaiert uit over de wereld in allerlei kleuren. In de leegte tussen de vier panelen komt het kruis naar voren, dat aan het hele schilderij structuur geeft. Wie goed kijkt, ziet de Heilige Geest als een duif zweven over het mozaïek.
(Onderschrift uit ‘Mozaïek van kerkplekken. Over verbinding tussen bestaande en nieuwe vormen van kerk-zijn’, april 2019)