Ontmoeting en gesprek bij Brunch+

Pijl naar links Ideeën

Gereformeerde kerk ‘De Ontmoeting’ in het Brabantse stadje Zevenbergen maakte twee jaar geleden een werkplan voor de toekomst. Kerkenraad en gemeente wilden niet koste wat kost alles wat er al is in de lucht houden, maar op zoek gaan naar nieuwe vormen van kerk-zijn en vieren. Kerkelijk werker Rianne Fortuin-Mosterd: "We zijn een kleine gemeente van zo’n 155 leden die een bredere groep mensen hoopt aan te spreken. Zo kwamen we uit op ‘Brunch+’, een bijeenkomst op zondagochtend voor geïnteresseerden van binnen en buiten de gemeente, in plaats van een reguliere kerkdienst. Er komt een gastspreker, er is een nagesprek en we gaan in de kerkzaal aan tafel voor een lekkere brunch. Dit gebeurt nu vier keer per jaar, maar dat gaan we uitbouwen naar zes keer. De reacties zijn positief: mensen vinden de sfeer open en ongedwongen en er is interesse in elkaar. Echte ontmoeting dus en levendigheid. Vandaar de Brunch met een + !"

Opzet

Wil je ook Brunch+ starten op de zondagochtend of op een ander moment? Volg dan de volgende opzet of maak een eigen variant.

Inloop met koffie

Start rond 10.45 uur met een inloop met koffie. Wanneer je kiest voor de kerkzaal, verander dan de opstelling zodat duidelijk is dat het geen kerkdienst is. In Zevenbergen draaien ze de opstelling van de kerkzaal een kwartslag. Er staan tafels met stoelen en er is een apart buffet.

Begin de ontmoeting met een welkom en stel de gastspreker voor.

Gastspreker

Zoek gastsprekers uit de stad, het dorp of de regio die kunnen vertellen over een aansprekend onderwerp. Enkele voorbeelden uit Zevenbergen:

• Een moslim die vertelt over de islam en de betekenis van de ramadan – thema: ontmoeting met islam.
  • Iemand van de woon- en werkgemeenschap en kringloopwinkel Emmaus uit een naburig dorp vertelt wat Emmaus doet – thema: geven.
  • De directeur van SKIN-Rotterdam vertelt over haar werk met en voor migrantenkerken – thema: bruggen bouwen.

De gastspreker doet in 20-25 minuten zijn of haar verhaal. Daarna is er gelegenheid tot vragen stellen en interactie.

Overgang naar maaltijd

Bedank de spreker en maak de overgang naar de maaltijd. Rianne: "Dat was in het begin even zoeken. We deden eerst geen gebed om het laagdrempelig te houden, maar dat hadden mensen ook gemist. Zelf zeg ik nu nog even iets over het thema, lees eventueel een passend gedicht en vraag om een moment van stilte."

Brunch

Start om 12.00 uur met de brunch. Laat per tafel de mensen naar het buffet gaan. Leg gespreksvragen op tafel met open vragen. Bijvoorbeeld: Hoe speelt dit thema in jouw leven? Sluit het samenzijn om 13.00 uur af.

Tips van Rianne

• Zorg voor een kerngroep van zo’n 5 à 6 mensen die de Brunch+ organiseert en draagt. Zoek daarnaast mensen die alleen de maaltijd regelen.
  • Zorg voor draagvlak in de gemeente. Zeker als de Brunch+ een vervanging is van de zondagmorgendienst is dat belangrijk.
  • Doe een voorgesprek met de spreker: maak kennis en stem het thema af. Zorg ook voor een alternatief voor het geval de spreker afzegt.
  • Zorg voor een goede PR zoals: redactioneel stuk of advertentie in kranten, website, posters, gemeenteleden mailen, boekenlegger.
  • Zend het verhaal van de gastspreker + de interactie online uit, net als een reguliere kerkdienst. Mensen kunnen de bijeenkomst dan online volgen, en kunnen – via de chat – ook vragen stellen.
  • Maak duidelijke afspraken over de financiering. Rianne: "Bij ons betaalt de kerk de brunch. Aan het einde van de bijeenkomst kunnen deelnemers een gift geven voor een goed doel. De spreker bepaalt dat doel."
  • Stel je verwachtingen niet te hoog. Rianne: ‘We willen niet teveel naar aantallen kijken. Het is mooi als er zo’n 2 of 3 nieuwe gezichten zijn en de sfeer goed is.’
  • Maak bij de eerste keer een draaiboek. Dat scheelt later veel werk.

Betrek de deelnemers erbij. Vraag naar feedback en suggesties voor andere sprekers.