Op reis met de wijzen | Kameel op stok

Pijl naar links Ideeën

Maak een kameel van een oude sok en race ermee naar Jeruzalem!

Bijbeltekst
Niet lang na de geboorte van Jezus kwamen er wijze mannen in Jeruzalem aan. Ze kwamen uit het oosten, uit een ver land.
Matteüs 2:1

Nodig

• Plastic flesjes, de bovenkant met de dop eraf geknipt
  • Witte sportsokken, geverfd in thee
  • Stokken, zoals een bezemsteel of stevige bamboestok
  • Buisisolatie buizen, 25 cm per kameel
  • Grote wiebeloogjes
  • Lint (verschillende kleuren)
  • Foam vellen (bruin of beige) voor de oren
  • Fleece stof of een bolletje wol voor de manen en de staart (bruin of beige)
  • Lijmpistool
  • Zwarte stift
  • Eventueel belletjes

Toelichting
Het staat er niet bij, maar het is waarschijnlijk dat de wijze mannen op kamelen reisden. Nog steeds is een kameel een goed vervoermiddel in landen in het midden-oosten. Ze kunnen veel gewicht dragen en lang lopen. Karavanen reisden door de woestijn met kamelen. Het zou kunnen dat de wijzen uit het oosten niet alleen met drie man maar ook met een hele karavaan kwamen.

Uitleg activiteit

VOORBEREIDING:
Voor iedere kameel heb je een plastic flesje, een sok, een stok en een stuk buisisolatie nodig.
De sokken kleur je door ze in zwarte thee te dopen. Laat ze daarna drogen.
Snijd of knip de bovenkant met de dop van de plastic flesjes.
Neem een stuk buisisolatie en snijd het in stukken van ongeveer 20 cm. Het is belangrijk dat de stokken die je gebruikt goed in de buisisolatie passen.
Als stok kun je bijvoorbeeld bezemstelen gebruiken.
Maak een sjabloon voor de vorm van de oren, en eventueel voor de manen en de staart. (Zie bijlage voor voorbeeld)

Tip: maak alvast 1 kameel vooraf als voorbeeld voor tijdens de kliederkerk.

ACTIVITEIT:
Bekleed het plastic flesje met de sok: de bodem van de fles steek je in de tenen.
Steek het stuk buisisolatie in de (enkel van de) sok.
Steek de stok of bezemsteel in de buisisolatie.
Knoop het lint om het hoofd om een teugel te maken.
Knip oren uit de foam vellen en plak ze rechtop op het hoofd. Plak ook de oogjes op. Knip uit fleece stof de manen en een staart. Of gebruik wol dat je in bosjes samenbindt en plak op. Laat het lijmen met een lijmpistool door volwassenen doen.
Teken met een stift de mond van de kameel.

En klaar is je kameel om op te racen!

RENSPEL:
Maak een eenvoudig parcours met een beginpunt (het Oosten) en een tussenstop waar ze bijvoorbeeld een rondje rennen om een pion (Jeruzalem) en een eindpunt (Betlehem). Laat deelnemers op hun stok-kameel tegen elkaar racen.

Voorbeeld gespreksvragen

• Met een kameel kun je een lange reis maken, maar erg snel ging het natuurlijk niet! De wijze mannen uit het ‘Oosten’ kwamen waarschijnlijk uit een land dat nu Iran heet. Hoe lang is dat lopen denk je?!
  • Hoe reageerden Jozef en Maria toen er opeens een karavaan met kamelen voor hun neus stond, denk je? En hoe zou jij reageren?