Op zoek naar de schat!

Pijl naar links Ideeën

Ook in het Groningse Bedum is het jaarthema ‘Aan tafel’. Tijdens de startzondag gaan de kinderen van de Maranathakerk aan de slag met het verhaal van de wonderbare spijziging. Tijdens de dienst gebeurt er al iets wat de aandacht van de kinderen trekt: een truc met sneeuwpoeder, wat zichtbaar maakt wat vermenigvuldigen is (zie hieronder). Het Bijbelverhaal en de verwerking komen aan bod in de kindernevendienst. Na de dienst gaan de kinderen op zoek naar een schat. De speurtocht brengt hen langs verschillende opdrachten die te maken hebben met het Bijbelverhaal. De antwoorden zorgen ervoor dat de code van de schatkist gekraakt kan worden!

De opzet is ook geschikt voor een kliederkerk of een ander moment in het jaar. De speurtocht kan lopend of op de fiets; bij slecht weer ook in of rondom de kerk.

Opzet

Wil je ook schatzoeken tijdens de startzondag of op een ander moment? Volg dan de volgende opzet of maak een eigen variant.

Moment tijdens de kerkdienst

Vertel tijdens het moment met de kinderen dat zij bij de kindernevendienst een bijzonder verhaal zullen horen. Het gaat over vermenigvuldigen en delen. Doe een liter water bij een schaal met sneeuwpoeder (magic snow, zie draaiboek). De kinderen kunnen zien hoe er steeds meer sneeuw ontstaat! Vermenigvuldigen betekent dat je iets hebt, en dat je er steeds meer van krijgt. In het verhaal dat ze straks horen gaat het ook over vermenigvuldigen. Geef alle kinderen een antwoordkaart en een gekleurde gelpen mee. Die hebben ze nodig bij de speurtocht na de kerkdienst. Ze gaan op zoek naar een schat! Zing daarna een passend lied, bv. Vijf broden en twee vissen van Elly en Rikkert, Samen delen van Hanna Lam of lied 383 uit het Liedboek.

Kindernevendienst

Vertel de kinderen het verhaal van de vijf broden en twee vissen uit Lucas 9:10-17, of lees het voor. Gebruik daarvoor een kinderbijbel of de Bijbel in Gewone Taal. Vertel dat ze de getallen in het verhaal goed moeten onthouden. Die hebben ze straks nodig bij het zoeken naar de schat. Zorg voor een verwerking van het verhaal: gesprek (wat zou dit verhaal betekenen, duidelijk willen maken?), iets creatiefs (kleurplaat, knutselen), en/of spel (met vermenigvuldigen en delen).

Na de dienst: speurtocht met schatzoeken

Na de dienst is de speurtocht. Per groepje is er een volwassen begeleider. Als de kinderen de pijlen volgen komen ze zes vragen tegen. Die hangen aan een lantaarnpaal, boom of hek: ze moeten dus goed opletten. Laat de kinderen het antwoord op de vraag op hun antwoordkaart zetten. Aan het einde van de tocht rekenen de kinderen de code voor de schatkist (bv. gereedschapskist) uit en gaan op zoek naar de verstopte kist. Ze kraken de code, en kunnen hun schat eruit halen! In de deksel van de schatkist staat duidelijk op een briefje dat ze de cijfercode weer moeten veranderen en het slot weer moeten sluiten: het moet niet te makkelijk worden voor een volgend groepje!

Tips vanuit Bedum

• Begin op tijd. De voorbereiding is behapbaar, maar je moet wel alles op tijd in huis hebben, taken goed verdelen, speurtocht uitzetten, opdrachten ophangen en de schatkist vullen en verstoppen.
  • Maak tijdens de dienst de kinderen én de ouders enthousiast. Maak het zoeken naar de schat leuk en spannend voor alle kinderen: de jongsten kunnen goed zoeken, de oudere kinderen kunnen rekenen met de getallen.
  • Zorg ervoor dat alle kinderen een schat krijgen. Weten zij de juiste getallen niet meer? Laat de begeleider helpen en/of geef hen de tip om op hun telefoon het verhaal terug te lezen.
  • Zorg voor leuke cadeautjes. De kinderen krijgen in de kerk al een gelpen. In de schatkist zit voor elk kind bv. een zakje met:
    • een notitie- of schetsboekje met het bijbelverhaal en/of een afbeelding ervan,
    • een paar haringdropjes,
    • een broodje (klein bolletje).