Preek van de leek

Pijl naar links Ideeën

Hé, is dat Jeroen Dijsselbloem op de kansel? In De Preek van de Leek geeft de kerk een podium aan iemand die zijn of haar stem roert in het publieke debat. Politici, cabaretiers, kunstenaars, sporters en columnisten zijn de dominees van deze tijd. Zij zijn de spraakmakers waar mensen naar luisteren. Hun kansel is over het algemeen de televisiestudio, het hoekje in de krant of het theater. Maar hoe zou het zijn om deze bijzondere en getalenteerde mensen te vragen zich uiteen te zetten met de Bijbel en met het format van een kerkdienst?

Een theoloog begeleidt de leek en geeft hem of haar de vrijheid om op een bijbeltekst te reflecteren en een persoonlijke liturgie te ontwerpen. Dit levert verrassende diensten op. Diensten waar een breed, ook niet-kerkelijk publiek in geïnteresseerd is.

Waarom

Het is spannend om getalenteerde mensen met de bijbel en de kerkdienst in aanraking te laten komen. Het is een experiment. Wat kunnen zij er mee? Waar doet het hen aan denken? Wat maakt hen boos en waar zijn ze dankbaar voor? Wat levert hun creativiteit op? De kerk stelt zich luisterend en nieuwsgierig op. De dienst biedt een mooie aanleiding om met de bezoekers nog eens na te praten over wat men gehoord en beleefd heeft.

Voorbereidingstijd

Begin 6 maanden van tevoren met de organisatie en PR.

Tips

• Wees u ervan bewust dat sprekers soms ook kritisch zijn op (delen van) de christelijke traditie of het geloof. Ze spreken vanuit zichzelf en niet namens de kerk.
  • Het is waardevol om na de dienst ruimte te bieden voor ontmoeting en nagesprek.

500 euro

Info & downloads