Toeleven naar Pasen in de Stille Week

Pijl naar links Ideeën

Hieronder staat een aantal opdrachten die je kunt doen in de Stille Week. Bedenk of je deze opdracht gemeentebreed wilt doen of met je kinderclub of tienergroep. Bedenk daarna of je er één avond aan gaat besteden, of dat je ervoor kiest om deze hele (werk)week aan deze opdracht te besteden.

Ga je de hele week aan de slag kies dan 7 of 5 (net zoveel dagen als je samen aan de slag wilt) uit en verdeel die over de week. Laat de deelnemers elke dag een bericht sturen bijvoorbeeld via de app over de opdracht die ze hebben uitgevoerd.

Ga je één avond aan de slag, dan heb je anderhalf uur nodig. Kies vijf opdrachten uit. Maak groepjes van 2. Laat de groepjes aan de slag gaan met de opdrachten en steeds een foto of bericht sturen bij de opdracht. Laat de deelnemers als beloning iets leuks of lekkers ophalen na de opdracht. De antwoorden bij de puzzels staan in de bijlage.

De opdrachten:

1. Maak een gedenkplek (kijktafel) op een kast of tafel over Pasen. Gebruik de volgende voorwerpen: Een kaars, een kruis (kan je ook zelf maken), een (voorjaars) tak waar je iets in kunt hangen en minstens 1 (zelfgemaakte) hanger om in de tak op te hangen. Bijvoorbeeld een bloemetje van papier,  een paaskuikentje of tekens van geloof (hartje, anker, duif) Maak hiervan een foto. (Zie afbeelding bij de werkvorm voor een voorbeeld.)
  2. Maak een gedicht van acht regels lang. De woorden Pasen, ontmoeten, kaars, nadenken (inkeer) moeten er in ieder geval in voorkomen. Stuur dit gedicht naar iemand om je heen op weg naar Pasen.
  3. Maak een selfie voor een kerk naar keuze. Deel de foto in de groepsapp.
  4. Maak een leuke spaarpot van waardeloos materiaal en bedenk een goed doel waar je in de veertigdagentijd voor gaat sparen. Maak een foto van de spaarpot en het goede doel waar je voor spaart.
  5. De Stille Week is vanouds een week van soberheid en vasten. Bedenk voor jezelf waarvan jij deze week wilt vasten. Eet je een dag geen snoep of snacks? Ga je een dag niet op social media of een dag niet op je telefoon? Ga jij een dag of een week niet netflixen? Wat zou jou kunnen helpen om deze week een week van nadenken over jezelf en je geloof te hebben? Deel dit met elkaar.
  6. Zing met elkaar een lied uit het liedboek, Hemelhoog, Taizé of een popsong die past bij de stille week. Stuur een filmpje van minstens 2 coupletten/ verzen en een refrein als dat er is.
  7. Zoek in een krant of tijdschrift een bericht op wat over de Stille Week of Pasen gaat. Maak hiervan een foto. Deel je foto.
  8. Als Jezus sterft zien we dat de vrouwen het lichaam willen gaan balsemen. Jozef van Arimathea brengt het lichaam naar het graf waar de vrouwen het lichaam balsemen. Bedenk een manier om de mensen die in de zorg werken een hart onder de riem te steken, je kunt bijvoorbeeld een minuut klappen buiten, een kaartje sturen, een bloemetje brengen.
  9. De Joden denken tijdens Pasen terug aan de tijd waarin God de Israëlieten bevrijdde uit Egypte. Het Joodse Paasfeest wordt ook wel Pesach genoemd. Het belangrijkste onderdeel van het Joodse Paasfeest is de Paasmaaltijd (de seider). Welke gerechten mogen niet ontbreken tijdens deze maaltijd? Zoek dit op in de (Samenlees)bijbel of op internet en schrijf zit op en maak hier een foto van.
  10. Los de Paasstreeppuzzel uit de bijlage op en maak een foto van de opgeloste puzzel en de oplossing.
  11. Eén van de zeven werken van Barmhartigheid is: De naakten kleden. Hierover kun je lezen in Mattheüs 25: 36. Niet iedereen kan elk seizoen nieuwe kleding kopen of heeft de nieuwste gympen. We geven een kleding stuk van onszelf wat nog goed mee kan aan het Legers des Heils of kledingbank. Iedereen zoekt een kledingstuk uit wat hij of zij weggeeft. Je trekt het aan en maakt een  filmpje. (je houdt een minimodeshow) Vervolgens breng je de kleding weg.
  12. Jezus begeeft zich onderweg naar Jeruzalem en ontmoet mensen. Dat is steeds een beslissende ervaring, ontmoetingen met Jezus. Lees over één van deze ontmoetingen met Jezus voor uit de Bijbel. Maak hiervan een filmpje.
  13. Lucas 19: 29-44 gaat over palm Pasen. Jezus rijdt Jeruzalem binnen op een Ezel. Maak een woordweb of mindmap op papier over de intocht in Jeruzalem en je neemt daarin ook de Palmpasenstok mee met de onderdelen. Stuur een foto op van het woordweb of mindmap.
  14. De Stille Week is ook moment van rust, neem deze week een momentje van rust en wat lekkers of gewoon een kopje koffie of thee. Maak hiervan een foto.
  15. Kijk naar dit filmpje over de 40 dagentijdKijk het hele filmpje af en de vraag is hoeveel heiligen zie je? Noteer de antwoorden en maak hiervan een foto.
  16. De week voor Pasen noem je de Stille Week. In deze week heb je Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille zaterdag en op zondag is het Pasen. Maak thuis of buiten vier foto’s die laten zien voor jou waar je Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille zaterdag en Paaszondag voor staan. (jullie kunnen zelf naar eigen inzicht beelden hierbij maken). Maak van deze foto’s een collage.
  17. Met Pasen begroeten we elkaar “De Heer is waarlijk opgestaan!” Hieronder lees je dat in allerlei verschillende talen:
  1.  Herren har verkligen uppstått
  2. Le Seigneur est vraiment ressuscité
  3. De Heare is wier opstien
  4. Gospodin je uistinu uskrsnuo
  5. Bwana ameamka kweli
  6. Drottinn hefur sannarlega risið upp
  7. Surrexit Dominus vere

In welke talen is “De Heer is waarlijk opgestaan” hier geschreven?
Schrijf het op en stuur een foto van je antwoorden.