Kerk in de buurt

Kerk in de buurt helpt om als kerk / gemeenschap van betekenis te zijn voor de mensen in de wijk of het dorp. Kerk in de buurt helpt bij vraagstukken als:  Wat wil je brengen als kerk? Hoe kom je in contact met buurtbewoners? Hoe maken we mensen enthousiast om mee te doen?

Startgids en gidsen voorbeeld-initiatieven

Ontdek aan de hand van de praktische startgids hoe de buurt van de gemeente eruit ziet en wat past bij de gemeente. Kies daarna één van de voorbeeld-initiatieven om mee aan de slag te gaan in de buurt of u geef vorm aan een eigen initiatief.

Download startgids 'Kerk in de buurt' Download gesprekskaartjes bij de startgids

Uitgangspunten Kerk in de Buurt

De startgids én de gidsen bij de voorbeeld-initiatieven zijn ontwikkeld op basis van de ervaringen van lokale gemeenten. In alle initiatieven zijn er drie belangrijke uitgangspunten:

• Het evangelie wordt gedeeld in daden én met woorden, met soms meer aandacht voor de woorden, soms meer voor de daden.
  • Kerk in de buurt richt zich voornamelijk op mensen die niet betrokken zijn bij een kerkelijke gemeenschap en sluit aan bij wat er speelt in de buurt.
  • Relaties met mensen staan altijd centraal, en niet de activiteit zelf. Dat is alleen een middel om relaties te bouwen en onderhouden. Een voorbeeld kan altijd naar de eigen situatie worden aangepast.

Gids(en) aanvragen

Vraag de gidsen met voorbeeld-initiatieven aan via onderstaand formulier. U ontvangt de gids per e-mail:

Gezamenlijk initiatief

Het project Kerk in de Buurt is een gezamenlijk initiatief van de Protestantse Kerk Nederland, Kerk in Actie, de Christelijke Gereformeerde Kerk, Nederlands Gereformeerde Kerk en de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.