Schuldbelijdenis en daarna. Onopgeefbaar verbonden?

28 nov 2022 10:00, Mattheuskerk Utrecht

Pijl naar links Alle agenda-items

Landelijke dag van St.Platform Appèl Kerk en Israël voor predikanten, leerhuisgangers, Kerk en Israël groepen en overige belangstellenden.

In 2020 tijdens de Kristallnacht herdenking sprak ds. R.de Reuver een schuldbelijdenis uit tegenover de Joodse gemeenschap met de belofte tot gezamenlijke strijd tegen antisemitisme. Begin 2022 verscheen de brochure "Onopgeefbaar verbonden" voor het kerkbrede gesprek over de relatie Kerk en Israël. Zowel het ministerie van Justitie als de coördinator bestrijding antisemitisme roepen om duidelijker wetgeving tegen antisemitisme. Vragen voor deze bijeenkomst is: Waartoe heeft de schuldbelijdenis van de PKN concreet geleid tot nu toe? Hoever staat het met het kerkbrede gesprek? Sprekers: Gert van Klinken: de relatie van de kerk met het Jodendom na 1946. Eeuwout Klootwijk: de voorgeschiedenis van de schuldverklaring, Koos Snaterse: brochure Onopgeefbaar Verbonden. Tom Fürstenberg chazan en vz van de Joodse gemeente Raalte: Wat mag de Joodse gemeenschap verwachten van de kerk?

Deze bijeenkomst is niet georganiseerd door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk.

In Mattheuskerk Utrecht