Borden versieren

Pijl naar links Ideeën

Bijbeltekst
“Toen Jezus langskwam, keek hij naar boven en zei: ‘Zacheüs, kom vlug naar beneden, want vandaag moet ik in jouw huis verblijven. ‘Zacheüs kwam meteen naar beneden en ontving Jezus vol vreugde bij zich thuis.”
Lucas 19:5

Nodig
- Borden
- Porseleinstiften of verf en kwasten
- Schorten
- Eventueel wat plaatjes die je kunt overtrekken en carbonpapier
- Keukenpapier om evt. dingen af te vegen
- Bakinstructies om de borden thuis af te bakken

Toelichting
Jezus nodigde zichzelf uit bij Zacheüs thuis. Hij kwam met zijn discipelen eten bij Zacheüs en zijn tollenaarsvrienden. Samen eten was in de tijd van de Bijbel een teken van acceptatie en vriendschap. Vandaag werkt dat natuurlijk ook nog zo: gezellig samen eten is iets wat je met vrienden en familie doet. Het Joodse volk mocht niet met tollenaars eten, dat waren namelijk mensen die oneerlijk waren en geld stalen van het Joodse volk voor de Romeinse overheid, ze werden als verraders gezien. Als je daar vriendschap mee begint, dan zou dat een slechte invloed op je kunnen hebben. De Joodse leiders vonden het dan ook erg aanstootgevend dat Jezus bij Zacheüs en zijn vrienden ging dineren. Maar voor Jezus werkt het blijkbaar niet zo… Zacheüs en zijn vrienden hebben geen slechte invloed op Jezus. Jezus heeft andersom een hele goede invloed op Zacheüs, dat lees je in de afloop van het verhaal… Hoe zou het voor jou zijn als Jezus bij je thuis kwam eten? En stel je voor dat je een Joodse leerling van Jezus was en je ging met hem mee tijdens dit diner, wat zou er door je heen gegaan zijn?

Uitleg activiteit
Maak de borden goed schoon en ontvet ze.
Laat de deelnemers de borden versieren met porseleinstiften en verf. Zorg dat ze van binnen naar buiten werken, dat je niet het kunstwerk weer uitveegt met je arm.
Je kunt de deelnemers een afbeelding laten maken of uitkiezen die ze op het bord overtrekken. Leg dan eerst carbonpapier (met de inktkant naar beneden) op het bord en daar bovenop de afbeelding. Zet dit met plakbandjes vast. Laat de kinderen met een potlood of satéprikker de afbeelding overtrekken. Verwijder het carbonpapier en nu kun je de afbeelding met porselein stiften of -verf overtrekken en inkleuren.
Laat de borden tijdens de rest van de Kliederkerk drogen en geef hen bakinstructies mee naar huis om de borden in de oven af te bakken. Deze vind je meestal op de instructies van de porseleinstiften- en verf.

Meer instructies vind je op deze blog

Voorbeeld gespreksvragen

• Hoe zou het zijn als Jezus bij jou komt eten vandaag?
  • Wie kun jij uitnodigen om een keer bij jullie te eten?