Dagelijks brood - manna in de woestijn | Samen vieren

Pijl naar links Ideeën

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen.

Manieren om het verhaal te vertellen / uit te beelden.

Kijk met de deelnemers naar het schilderij van het ideale land. Willen deelnemers vertellen over wat zij hebben geschilderd en waarom?

Besteed ook aandacht aan hoe geld en goederen niet eerlijk verdeeld zijn. Aan hoe niet iedereen hetzelfde te besteden heeft, zowel in Nederland als wereldwijd. Aan hoe de ene mens te veel ‘manna’ verzamelt, zodat er voor ander te weinig is. Aan hoe we ook in het groot meer vragen van de aarde dan zij kan bieden. (Ecologische voetafdruk/voedselafdruk.)

Laat deelnemers opschrijven wat zij zouden kunnen missen en op welke manier zij concreet zouden kunnen delen van dat teveel. Dit kunnen spullen zijn, geld, maar ook tijd of aandacht. Daag de deelnemers uit om dit briefje thuis ergens neer te leggen of op te hangen en elkaar thuis te herinneren om ermee aan de slag te gaan.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een vriendschapsbrood te bakken en deze mee naar huis de laten nemen door deelnemers. Daag de deelnemers uit om het brood thuis verder uit te delen. Je kunt vertrouwen op genoeg.

Neem aan het eind van de viering een moment om te bedenken hoe alles wat wij eten eigenlijk ‘manna’ is. Dat we afhankelijk zijn van God die het leven geeft en alles laat groeien. Besteed hier wat extra aandacht aan, en verwijs naar het Samen eten.

Liederen

Bij een kliederkerkviering horen natuurlijk ook liedjes. Een aantal suggesties:

Gebedsvormen

• Je kunt God danken door een grote tafel in het midden van de groep te zetten en daarop alles te verzamelen wat jullie hebben gemaakt en geknutseld. Zie het als een ‘tafel van overvloed’. Wat heb je allemaal ontdekt waar je dankbaar voor bent?
  • Bid ook voor de gebeden en zorgen op de blaadjes aan de zorgboom als je die oefening hebt gedaan
  • Zoals in de teamvoorbereiding wordt genoemd, gaat voedsel over verbinding: met God, met de schepping en met elkaar. Hier kun je uiting aan geven door elkaar een hand te geven als je bidt. Of door allemaal je handen open op schoot te leggen als uiting van verbinding met God.

foto: jerryimmers.nl