Bijbeltekst
Toen Josia achttien jaar koning was, wat hij nog steeds bezig om het land en de tempel van de Heer, zijn God, rein te maken. Toen gaf hij een opdracht aan de leider van de stad en aan de secretaris van de koning: zij moesten de tempel gaan herstellen.
2 Kronieken 34:8

Nodig
Voor een grote tempel:

• Grote kartonnen dozen
  • Sterke tape
  • Stevige scharen
  • Evt. hout
  • Evt. doeken

Voor een miniatuur tempel:

• Houten blokken, lego of kapla blokken
  • Of suikerklontjes en suikerglazuur als cement

Toelichting
Toen er genoeg zilver verzameld was, kon de tempel weer stevig gemaakt worden. Het gebouw was kapot. Maar koning Josia liet het weer maken, door goede timmermannen! Het herstel van de tempel was belangrijk omdat het een teken was van toewijding en trouw aan de dienst aan God van Israël.

Uitleg activiteit
Je kunt kiezen voor het bouwen van een grote tempel waar je ook in kunt zitten. Leg grote kartonnen dozen neer en tape. De dozen kunnen opgestapeld worden. Of de dozen kunnen uit elkaar gehaald worden en het karton aan elkaar geplakt.

Je kunt ook kiezen voor het bouwen van een kleinere tempel met meer details. Met blokken, of met suikerklontjes.

Leg een afbeelding neer van de tempel uit de tijd van Josia. Lukt het om de tempel daar op te laten lijken?

Voorbeeld gespreksvragen

• Wat vind jij van de tempel uit de tijd van Josia?
  • Wat is een tempel eigenlijk, en waarvoor werd een tempel gebruikt in de bijbel?