Doel: zelf beleven en samen nadenken over de gelijkenis van de werkers in de wijngaard
Duur: 20-30 minuten
Nodig:
- voor iedere deelnemer een dichten envelop met een kleurplaat erin ( zie voorbereiding)
- een leuke/lekkere traktatie voor iedere deelnemer
- Bijbel
- eventueel beamer om het lied te projecteren
Voorbereiding
In de week voorafgaande aan het uitvoeren van dit programma geef je de kinderen van je groep een dichte envelop. In die envelop zit een kleurplaat. Voor een aantal is deze kleurplaat op A4 geprint, voor een aantal op A5 en voor een aantal op A6 formaat. De kinderen ontvangen dus allemaal dezelfde kleurplaat, maar dat er verschillende formaten zijn uitgedeeld weten ze niet. Geef aan dat de kleurplaat de volgende bijeenkomst kan worden ingeleverd en dat er iets leuks/lekkers mee verdiend kan worden. (Let op: het is geen kleurwedstrijd. Er is geen prijs, er is een beloning voor het werk.)
Suggesties voor de kleurplaten:
https://www.pinterest.fr/pin/368169338262971783/
https://i.pinimg.com/originals/6f/67/1a/6f671a9cc2ecf76e29ef31ab63c4bb27.jpg
Uitvoering
Verkenning
Misschien dat een aantal kinderen al enthousiast hun kleurplaat inleveren bij binnenkomst. Als iedereen er is en een plek gevonden heeft, vraag dan voor de zekerheid of er nog meer kinderen zijn die een kleurplaat bij zich hebben.
Leg alle kleurplaten op een goed zichtbare plek neer of laat ze om de beurt zien. Zo ontdekken de kinderen dat de ene veel werk heeft gehad van zijn/haar grote kleurplaat en een ander een ‘makkie’ had met zijn/haar kleine uitvoering.
Beloon vervolgens alle kinderen die een kleurplaat hebben ingeleverd als eerste met de traktatie. Geef daarna de kinderen die geen kleurplaat hebben ingeleverd ook de traktatie. Nu hebben alle deelnemers dus een beloning gekregen.
Wat vinden ze hiervan? De niet-kleurders zullen het een prima regeling vinden, maar wat vinden de kinderen ervan die de grootste kleurplaat hebben gekleurd? Vinden zijn het ook eerlijk? Waarom wel/niet?
Verdieping
Vertel of lees het verhaal van de werkers in de wijngaard: Matteüs 20 vers 1-16.
Verwerking
Geef aan dat dit verhaal een gelijkenis is. Jezus vertelde dit verhaal om de mensen iets duidelijk te maken. Wat wilde hij de mensen leren?
Grijp terug naar de eigen ervaring met de kleurplaten. Zien de kinderen overeenkomsten tussen de werkers in de wijngaard en zichzelf? Met wie kunnen ze zich identificeren?
Afsluiting
Zing tot slot samen het lied ‘Meer en meer’ van Marcel en Lydia Zimmer.