Veel jongeren vinden het lastig om gezag te accepteren, en te accepteren dat bij bepaalde rollen bepaald gezag hoort. In dit programma gaan jullie hiermee aan de slag. Moet je altijd naar je ouders luisteren? En waarom wel of niet?
Doel
- De jongeren ontdekken Bijbelse noties over het luisteren naar en het respect hebben voor hun ouders.
- De jongeren weten dat hun hersenen tot ongeveer het 25e levensjaar in ontwikkeling zijn.
- De jongeren leven zich in redenen in waarom ouders bepaalde dingen aanmoedigen of afraden.
Nodig
Introductie
Optie 1: Denkstofvideo
- Link naar de Denkstofvideo
- Apparatuur om video te bekijken
Optie 2: Naar je ouders luisteren
- Link naar de Denkstofvideo
- Apparatuur om video te bekijken
Optie 3: Stellingen
- Rode en groene briefjes
- Link naar Denkstofvideo
- Apparatuur om video te bekijken
Verdieping
Optie 1: Eer je vader en je moeder – creatief aan de slag
- Bijbels
- Groot papier
- Knutselspullen
- Tijdschriften, kranten, etc.
Optie 2: Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer.
- Bijbels
- Telefoons met internet
- Papier, stiften, potloden, pennen
Verwerking
Optie 1: Goed luisteren
n.v.t.
Optie 2: Ga in gesprek!
n.v.t.
Afsluiting
Evt. apparatuur om muziek te luisteren.
Introductie (20-25 min.)
Optie 1: Denkstofvideo (ong. 20 min.)
Bekijk met elkaar de Denkstofvideo over ouders. Ga daarna met elkaar in gesprek over de volgende vragen:
- Geef je eerste reactie op de video.
- Wat vond je mooi om te zien/horen?
- Wat vind je moeilijk of waar heb je nog vragen over?
- Is er ook iets waar je het niet mee eens bent?
- Op welke manier ga jij het gesprek met je ouders aan als je het niet met hen eens bent?
- Reageer eens op de stelling: ‘Je moet altijd naar je ouders/verzorgers luisteren.’ Leg je antwoord uit.
Optie 2: Naar je ouders luisteren (ong. 20 min.)
Reageer op de stelling: ‘Je moet altijd naar je ouders luisteren.’
Geef verschillende jongeren de gelegenheid om op de stelling te reageren. Ga met elkaar in gesprek:
- Kunnen de jongeren een voorbeeld noemen van toen ze niet luisterden maar wat toch goed uitpakte? Of dat ze niet luisterden en dat verkeerd uitpakte?
- Wanneer hoef je volgens jou niet naar je ouders te luisteren?
- Kun je een voorbeeld geven van een keer dat het goed was dat je naar je ouders luisterde?
Vul twee glazen met water. Laat twee of drie van de jongeren naar de gang gaan. In een van de glazen water voeg je nu wat zout toe en laat je dit oplossen.
Geef de jongeren de opdracht om straks aan de jongeren die nu op de gang staan te vertellen welk water goed is om te drinken en welk water niet.
Haal nu een van de jongeren van de gang. Vertel hem/haar dat hij een van de glazen water mag drinken. Maar let op: er is iets met een van de glazen water aan de hand. Wil de jongeren wel of niet luisteren? Hij/zij mag zelf kiezen. Als hij/zij niet wil luisteren, zeggen de andere jongeren niks en waagt de jongere het erop het juiste glas te kiezen. Wil de jongere wel luisteren, dan vertellen de andere jongeren welk water lekker is en welk water ‘vies’.
Herhaal dit met de andere jongeren die op de gang staan.
Wat is het gevolg van wel of niet luisteren?
Kijk vervolgens met elkaar naar de Denkstofvideo.
Optie 3: Stellingen (ong. 25 min.)
Verdeel de ruimte in tweeën. De ene kant van de ruimte is ‘eens’, de andere kant van de ruimte ‘oneens’. Leg de jongeren de volgende stellingen voor. Zij geven antwoord op de stelling door aan de ene of aan de andere kant van de ruimte te gaan staan, eens of oneens. Ga na elke stelling (kort) met elkaar in gesprek over waarom de jongeren op deze manier reageren.
- Ik luister altijd naar mijn ouders.
- Ik heb respect voor mijn ouders..
- Mijn ouders luisteren altijd naar mij.
- Mijn ouders hebben respect voor mij.
- Ik denk dat ik prima mijn eigen daden kan overzien.
- Als mijn ouders me iets verbieden, doen ze dat altijd uit liefde.
Kijk vervolgens met elkaar naar de Denkstofvideo over ouders.
Verdieping (ong. 25 min)
Optie 1: Eer je vader en je moeder – creatief aan de slag (ong. 25 min.)
Lees met elkaar Exodus 20:1-17. Ga met elkaar in gesprek over de volgende vragen:
- In sommige kerken wordt dit gedeelte iedere zondag voorgelezen. Is dat bij jullie zo? Zo ja: hoe vind je dat? En denk je er bewust over na wat er gezegd wordt? Zo nee: kende je dit gedeelte al? Hoe vind je het om dit gedeelte te lezen?
- Vandaag staan we extra stil bij vers 12. Waar denk jij aan bij ‘eren’ of ‘eerbied tonen’?
Neem een groot vel papier en maak een collage met alles waar jij aan denkt bij ‘eren’ of ‘eerbied tonen’. Denk hier eerst zelf over na. Schrijf eventueel wat woorden op, of maak tekeningen.
Bekijk daarna verschillende kranten en tijdschriften en knip koppen, foto’s en teksten uit die er wat jou betreft ook bij passen.
Gebruik vervolgens ook internet. Googel eens op ‘betekenis eer’ en kijk wat je vindt. Vul je collage aan waar nodig.
Laat elkaar na ongeveer een kwartier zien wat je hebt gemaakt.
Ga nog eens met elkaar in gesprek over ‘Toon eerbied voor je vader en je moeder’. Op welke manier doe jij dat? Hoe komt dat overeen met je collage?
Optie 2: Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer (ong. 25 min.)
Lees met elkaar de tekst die Remy meegenomen had naar de uitzending: Efeze 6:1-4.
Ga in gesprek:
- Wat vind je mooi aan deze tekst?
- Wat vind je moeilijk aan deze tekst?
- Wat haal jij als belangrijkste boodschap uit deze tekst?
Remy legt uit dat de hersenen van jonge mensen nog in ontwikkeling zijn tot ongeveer hun 25e levensjaar. Zoek eens op internet naar de ontwikkeling van hersenen. Lees bijvoorbeeld: Ontwikkeling van de hersenen - Hersenstichting
- Herken je iets van wat staat uitgelegd onder ‘puberhersenen’, bij jezelf of bij anderen? Leg eens uit.
Remy legt uit dat ouders uit liefde voor hun kinderen zorgen en daarom sommige dingen verbieden of juist aanmoedigen. Ouders kunnen de gevolgen beter overzien dan kinderen.
Jullie gaan een stripverhaal maken.
Verdeel de groep in tweeën. Beide groepen hebben dezelfde beginsituatie: het is winter en Pietje van 15 heeft zin om te gaan zwemmen.
De ene groep maakt een stripverhaal waarin Pietje zijn eigen gang gaat (denk aan zijn puberbrein waardoor hij gevolgen niet goed kan overzien). De andere helft van de groep maakt een stripverhaal waarin de ouders van Pietje hem adviezen geven (denk aan de liefdevolle manier waarop zij voor hem willen zorgen en het feit dat zij de gevolgen beter kunnen overzien).
Na een kwartier laten jullie elkaar jullie stripverhalen zien.
Verwerking (ong. 10-15 min.)
Optie 1: Goed luisteren (ong. 15 min.)
We hebben het in deze bijeenkomst over goed luisteren. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je niet goed luistert, of als je elkaar niet verstaat (begrijpt)?
Ga in een lange rij naast elkaar staan.
De eerste persoon krijgt een zin in zijn oor gefluisterd. Kies bijvoorbeeld voor een van de volgende zinnen:
- De kabouter kocht bij de bakker twee broden.
- Het clowntje uit het circus reed per ongeluk recht de sloot in.
- De tovenaar toverde het bloemetje om in een cactus.
De eerste persoon fluistert deze zin door aan de volgende, die weer aan de volgende, en zo verder. Je mag de zin maar één keer zeggen. De laatste persoon mag de zin hardop zeggen.
Klopt het nog met wat de eerste persoon in zijn/haar oor gefluisterd kreeg?
Herhaal dit evt. nog een keer met een van de andere zinnen.
Ga in gesprek:
- Wat gebeurt er als je elkaar niet goed verstaat?
- Wat zou je in zo’n situatie eigenlijk willen doen?
Leg de jongeren voor: stel je ouders zeggen iets tegen je waar je het niet mee eens bent. Je kunt dan twee dingen doen: of je eigen conclusies trekken (en misschien boos worden), of vragen wat ze bedoelen of waarom ze dit vinden.
- Kunnen zij zich hierin vinden?
- Hoe gaat dit in de praktijk?
Optie 2: Ga in gesprek! (ong. 10 min.)
Neem jezelf voor om deze week een keer met je ouders/verzorgers in gesprek te gaan als je het niet eens bent met wat zij tegen jou zeggen.
Bespreek met elkaar:
- Hoe kan die situatie eruit zien?
- Hoe kun jij reageren?
- Hoe open je het gesprek op een respectvolle manier?
- Wat hoop je te bereiken?
Eventueel kun je de situatie vast ‘oefenen’ in een rollenspel.
Kom hier de volgende keer als jullie bij elkaar komen op terug. Is het gelukt om op een respectvolle manier in gesprek te gaan? Wat heeft het je opgeleverd?
Afsluiting (ong. 5-10 min)
Sluit af met het uitspreken van een gebed of het zingen of luisteren van een lied.
Vraag een van de jongeren of hij/zij wil bidden. Je kunt ook zelf een gebed uitspreken.
Voorbeeldgebed
God van hemel en aarde,
Wij danken U voor uw liefde en uw trouw, dat U van mensen houdt en hen gemaakt heeft naar uw beeld.
Wij danken U dat U ons aan elkaar gegeven hebt. Dat wij vriendschappen kunnen aangaan, en onderdeel zijn van een familie.
Help ons wanneer wij moeilijk overweg kunnen met onze ouders. Help ons en hén om op een liefdevolle en respectvolle manier met elkaar om te gaan.
Wees met ons wanneer we moeite hebben met gezag, en laat ons met een milde blik kijken.
Dank U voor deze bijeenkomst, ga met ons mee en breng ons allemaal weer veilig thuis.
In Jezus’ naam.
Amen
Liedsuggesties
Luister of zing met elkaar een van de volgende liederen:
- Opwekking 136 – abba Vader: https://www.youtube.com/watch?v=aPHHx_VS3zA
- Liedboek Lied 1006 – Onze Vader in de hemel: Lied 1006: Onze Vader in de hemel U staat zorgzaam om ons heen | Petrus in het land | KRO-NCRV - YouTube
- Hillsong – praise the Father, praise the Son: Praise the Father, praise the Son (with lyrics) by Hillsong - YouTube
- Taizé – bleib mit deiner Gnade bei uns: Bleib mit deiner Gnade bei uns - YouTube
- All night, all day: ALL NIGHT ALL DAY Angels Watching Over Me My Lord words lyrics text Gospel Spiritual Lullaby song - YouTube