Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Denkstof - Wat doet God tegen klimaatverandering?

Pijl naar links Ideeën

De berichten over klimaatverandering zijn soms om moedeloos van te worden. Waar ligt onze verantwoordelijkheid als het gaat over klimaatverandering? En waar is God in dit verhaal?

Doel

  • De jongeren zijn zich bewust van de problemen van klimaatverandering
  • De jongeren weten dat zij beperkt invloed hebben: alleen in hun eigen omgeving.
  • De jongeren denken na over Bijbelteksten die laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid moeten/kunnen nemen, maar dat de eindverantwoordelijkheid niet in hun handen ligt maar in die van God.

Nodig

Introductie
Optie 1: Denkstof video ‘klimaatverandering’
- Link van de Denkstof video ‘klimaatverandering’
- Apparatuur om de video te bekijken

Optie 2: Klimaatverandering
- Link van de Denkstof video ‘klimaatverandering’
- Apparatuur om de video te bekijken
- Telefoons met internet

Optie 3: Groene kerken
- Link van de Denkstof video ‘klimaatverandering’
- Apparatuur om de video te bekijken
- Telefoons met internet

Verdieping
Optie 1: Romeinen 8
- Bijbels

Optie 2: Zorgen voor de schepping
- Bijbels
- Telefoons met internet

Verwerking
Optie 1: Actie!
- Link van de video
- Apparatuur om video te bekijken
- Evt. vuilniszakken en prikkers
- Evt. materiaal om jeugdruimte te verduurzamen (denk aan: extra prullenbakken, isolatiemateriaal, etc.)
- Evt. materiaal om moestuin te starten.

Optie 2: Hoe ver je komt is goed
Nvt.

Afsluiting
- Evt. apparatuur om muziek te luisteren

Introductie (15-20 min.)

Kies hieronder uit optie 1, 2 of 3 om met elkaar het thema te verkennen.

Optie 1: Denkstof video ‘Klimaatverandering’. (ong. 15-20 min.)

  • Reageer eens op de stelling: Christenen hebben de opdracht om klimaatverandering te stoppen.

Kijk daarna  met elkaar de Denkstof video ‘Klimaatverandering’. Ga daarna met elkaar in gesprek aan de hand van de volgende vragen:

  • Geef je eerste reactie na het zien van de video.
  • Wat sprak je aan in de video en waarom?
  • Ben jij bezig met het onderwerp ‘klimaatverandering’? Leg je antwoord uit.
  • Hoe zet deze video jou aan het denken?
  • Reageer nogmaals op de stelling: Christenen hebben de opdracht om klimaatverandering te stoppen.
  • Zijn de jongeren van mening veranderd, en zo ja: waarom?

Optie 2: klimaatverandering (ong. 20 min.)
Ga met elkaar in gesprek:

  • Ben jij bezig met het onderwerp ‘klimaatverandering’? Zo ja, op welke manier?
  • Waar hoor jij over dit onderwerp? Waar kom je het tegen?
  • Google eens op ‘klimaatverandering’. Wat kom je tegen?
  • Wat doet het met je als je deze berichten leest?

Kijk met elkaar naar de Denkstofvideo ‘klimaatverandering’.

  • Helpt deze video jou in jouw denkproces?

Optie 3: Groene kerken (ong. 20 min.)
Ga in gesprek:

  • Is jullie kerk bewust bezig met duurzaamheid? Zo ja, hoe zie je dat?
  • Is jullie kerk een groene kerk? Kijk eens op: Homepage - Groene Kerken. Kun je jullie kerk vinden?
  • Waar staan de groene kerken voor? Je kunt het vinden op de site van de groene kerken.
  • Wat vind je ervan dat kerken zich inzetten voor duurzaamheid?

Kijk met elkaar de Denkstof video ‘klimaatverandering’.

  • Op welke manier hebben duurzaamheid en klimaatverandering met elkaar te maken?
  • Ben jij zelf ook bezig met het onderwerp klimaatverandering? Leg uit.

Verdieping (ong. 20-25 min.)

Kies hieronder uit optie 1 of 2.

Optie 1: Romeinen 8 (ong. 20 min.)
In de video zag je dat Lydia een tekst heeft meegenomen uit Romeinen 8.
Lees met elkaar Romeinen 8: 18-27.

Je kunt de jongeren eerst zelf even laten nadenken over de volgende vragen. Ga daarna met elkaar in gesprek:

  • Wat spreekt je aan in dit gedeelte?
  • Wat vind je mooi?
  • Wat vind je moeilijk of heb je nog vragen bij?
  • Waar ben je het misschien niet mee eens?

Lydia legt uit dat het leven vergankelijk is, alles gaat op een gegeven moment dood. Dat was vanaf het begin niet zo de bedoeling. De schepping is onderworpen, aan de mens. Er is wel hoop. De mens heeft daar wel een rol in. We moeten dus ook onze verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor de schepping. Maar uiteindelijk ligt de eindverantwoordelijkheid niet bij ons, maar bij God.

Verdeel de zaal in twee delen. De ene kant van de zaal staat voor ‘eens’ de andere kant staat voor ‘oneens’. Noem telkens een stelling en laat de jongeren reageren door aan een kant van de zaal te gaan staan. Ga na elke stelling met elkaar in gesprek. Waarom staan de jongeren waar ze staan? Kunnen ze hun keuze uitleggen?

Stellingen:

  • Er is hoop voor de schepping.
  • Hoop voor de schepping ligt in de handen van mensen.
  • De mensen moeten de schepping redden.
  • Hoop voor de schepping is in de handen van God.
  • Onze verantwoordelijkheid ligt in het zorgen voor de schepping, niet in het redden van de schepping.
  • Hoe het uiteindelijk gaat met de schepping is Gods verantwoordelijkheid.

Optie 2: Zorgen voor de schepping (ong. 20 min.)
Lees met elkaar Genesis 1: 26-31.

  • Welke opdracht lees jij in dit bijbelgedeelte voor de mensen?

Lydia vertelt dat ze vroeger kwallen teruggooide in zee, om zo de kwal te redden. Zorgen voor de schepping kan zitten in kleine dingen. En ook die kleine dingen hebben invloed.

  • Kun jij een voorbeeld geven van wat jij doet/hebt gedaan om te zorgen voor de schepping?
  • Wat maakt dat jij dit doet/hebt gedaan? Wat motiveert jou om dit te doen?
  • Wat denk jij: zorgen we goed genoeg voor de schepping of zou er iets moeten veranderen? Leg je antwoord uit. 

Er bestaan verschillende apps die je kunnen helpen duurzamer te leven en zo jouw steentje bij te dragen voor het klimaat. Kijk maar eens op: 5 Milieu-apps voor Android: draag je een steentje bij aan een beter klimaat (androidplanet.nl) 

  • Kende jij deze apps? 
  • Willen jullie er met elkaar één of meer gaan gebruiken? 
  • Maak een plan hoe jullie de komende tijd aan de slag kunnen voor het klimaat!

Verwerking (ong. 20-25 min.)

Kies hieronder uit optie 1 of 2.

Optie 1: Actie! (ong. 20 min. of langer)
Jullie hebben de laatste tijd op het nieuws misschien wel het een en ander gezien over mensen die actie voeren voor het klimaat. Kijk eens naar de volgende video: Actievoerder lijmt live op tv zijn handen vast aan tafel - YouTube 

  • Wat vinden jullie ervan dat mensen in actie komen?
  • Wat vinden jullie ervan dat mensen op deze manier in actie komen?

Jullie kunnen ook zelf aan de slag en in actie komen! Denk aan:

  • Vuil prikken in de buurt. Ga met vuilniszakken en prikkers of handschoenen de straat op en ruim afval.
  • Jullie jeugdruimte duurzaam inrichten. Denk bijvoorbeeld aan: afval scheiden, in plaats van ‘gewone’ koffie en thee gaan voor de biologische variant, proberen minder plastic verpakkingen in te kopen. En hoe goed is de ruimte geïsoleerd? Wellicht vallen daarin nog stappen te ondernemen, scheelt ook veel in de stookkosten!
  • Start jullie eigen moestuin. Misschien is er bij de kerk ruimte? Verbouw bijvoorbeeld kruiden om thee te zetten of om mee te koken. Of verbouw andere groentes waarmee jullie misschien volgend jaar al een maaltijd kunnen koken voor gemeenteleden.
  • Of bedenk zelf een actie in jullie directe omgeving! 

Maak een plan met elkaar en ga aan de slag!

Optie 2: Hoe ver je komt is goed (ong. 20 min.)
Lydia zegt in de video: “Je kunt een stukje gaan lopen, hoe ver je komt is goed. De rest komt God je tegemoet.”

Verdeel de groep in 2- of 3-tallen en maak een wandeling met elkaar. Je kunt van te voren afspreken hoe jullie ongeveer lopen. Spreek een tijd af dat iedereen weer terug is, bijvoorbeeld over 15 minuten.

Geef de volgende opdracht mee voor onderweg:

  • Wees eerst een paar minuten stil en denk voor jezelf na over de vraag wat jij kunt doen voor het klimaat.
  • Bespreek daarna met elkaar wat je hebt geleerd van deze bijeenkomst
  • Bespreek ook met elkaar wat je voor jezelf bedacht hebt om te kunnen doen voor het klimaat.

Als iedereen weer terug is kun je afsluiten met een kort rondje van wat de jongeren met elkaar besproken hebben.

Daarna kun je afsluiten met een gebed. Dank bijvoorbeeld voor de bijeenkomst, voor de gesprekken onderling en bid voor inzicht in hoe we kunnen zorgen voor de schepping. Dank God voor zijn belofte dat Hij zijn schepping in zijn hand houdt. Dat Hij belooft dat Hij bij ons is. 

Afsluiting (ong. 10 min)

Sluit jullie bijeenkomst af door een lied te zingen of te luisteren, samen te bidden, een kaarsje te branden of verzin een eigen afsluiting.

Voorbeeldgebed
God, schepper van hemel en aarde,

Wij danken u dat u deze wereld en ons allemaal gemaakt hebt.

Wij danken u dat u belooft dat u bij ons en bij uw schepping blijft.
We danken u voor hoe mooi de wereld gemaakt is, voor alle schoonheid van de natuur danken wij u.
En wij bidden u: wees met ons, help ons in te zien waar wij kunnen zorgen voor de schepping. Hoe wij ons steentje bij kunnen dragen.
We danken u voor deze bijeenkomst, zegen ons en ga met ons mee.
In Jezus’ naam,

Amen.

Liedsuggesties