Emmausgangers | kunst kijken

Pijl naar links Ideeën

Veel kunstenaars hebben zich laten inspireren door het verhaal van de Emmaüsgangers en dit op verschillende manieren uitgebeeld. Door de geschiedenis heen is dit verhaal op fascinerende manieren uitgebeeld. Door naar de kunstwerken te kijken kunnen bezoekers van Kliederkerk een beeld krijgen bij verschillende aspecten en interpretaties van het verhaal. Jong en oud kunnen naar de platen kijken en hierover in gesprek gaan en/of daarna zelf een afbeelding van het verhaal maken.

Print de platen uit, hang deze op als een kleine expositie. Laat mensen langs de platen lopen. Jong en oud kunnen meedoen, bijvoorbeeld in tweetallen. Zorg dat ze zo hangen dat iedereen ze goed kunnen zien. De gespreksvragen kun je ophangen naast de platen en/of meegeven aan de kunstkijkers op een velletje papier met daarbij schrijfruimte en pennen om de antwoorden op te schrijven.

Extra:
Als je wilt voeg je een opdracht toe om zelf het verhaal af te beelden. Zet aan het einde van de expositie, of in het midden van de ruimte een tafel met vellen wit papier, mooie potloden en goede kwaliteit verf neer. Eventueel kun je ook boetseerklei of zeepsteen neerzetten. Hiermee kunnen mensen, geïnspireerd door de kunstwerken zelf een kunstwerk naar aanleiding van het verhaal maken.
Print het Bijbelverhaal op papier(en) en leg dit duidelijk neer bij de opdracht.