Emmaüsgangers | Samen vieren

Pijl naar links Ideeën

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug.Het is mooi als je (resultaten van) ontdekactiviteiten in de viering kunt laten terugkomen, zodat puzzelstukjes op hun plek vallen. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen.

Manieren om het verhaal te vertellen

• Lees het verhaal uit een Bijbel uit Lucas 24:13-35 of bijvoorbeeld uit de Jeugdbijbel
  • Gebruik een elastiek als illustratie:
    het elastiek is heel zwaar/sloom als je het uittrekt, maar supersnel als het terugschiet! Wat is heel zwaar heen en heel makkelijk terug? (Bijv een berg beklimmen, heen naar vakantie en weer terug etc).
  • Bekijk het volgende filmpje
  • Speel het verhaal uit waarbij je de twee Emmaüsgangers met een blinddoek of met gekke brillen laat lopen totdat ze Jezus herkennen!
  • Eindig het verhaal aan een tafel met de stoel die versierd is voor de gast tijdens het Samen Ontdekken. Zet brood en eten op tafel en nodig aan het einde iedereen uit straks ook te komen eten.
  • Gebruik de kunstwerken die gemaakt zijn over dit verhaal.

Liederen

Gebedsvormen

• Gebruik eventueel de ontdek-activiteit ‘Aan tafel met Jezus’ als gebedsvorm in de viering. Iedereen is welkom bij Jezus aan tafel!
  • Maak een pad met twee paar voetstappen naast elkaar op lakens of behangrol. Eén van de voetstappen staat voor Jezus. Over de andere voetstappen mogen de mensen heen lopen. Ze kunnen bijvoorbeeld aan het einde van het pad ‘inleveren’ bij Jezus waar ze verdrietig of teleurgesteld over zijn en iets mee terug nemen zoals een stukje brood, een blij gezichtje, een voetstap waarop staat ‘Jezus loopt naast je’ of iets dat hoop symboliseert voor jullie.
  • Geef iedereen een papieren bordje. Laat ieder hierop schrijven of tekenen wat ze aan Jezus willen zeggen.

• Voorbeeldgebed:
    Heer Jezus,
    Bedankt dat we hier samen zijn
    Bedankt dat we allemaal welkom zijn bij U aan tafel
    Bij U is er altijd meer dan genoeg
    Help ons daarvan te delen met anderen
    Zodat anderen ook iets van U kunnen zien